​Direktrapport: Ducati 959 Panigale

Hej Christer hur är läget?
– Det är bara fint. Jag har avlagt ett par rejäla körpass på Valencia medan ni dragits med ruskväder där hemma, så det vore väl fel att klaga.
 
Ja, vi går direkt på sak. Vad kan du säga om nya Ducati 959 Panigale?
– Mycket är snarlikt med ”gamla” 899:an men den här hojen har exempelvis uppdaterats med en rejält omarbetad motor med cirka tio nya hästkrafter.
 
Finns det något som Ducati är lite extra stolta över med hojen?
– Jo, de menar att det här är en av de första sporthojarna på marknaden som klarar de tuffare utsläppskraven som kommer i och med den nya Euro4-normen. Det är bland annat de nya kraven som ligger bakom den lite egna designen av avgassystemet med sina dubbla ljuddämpare.
 
Ok, så den har blivit renare. Men du sa något om tio extra hästkrafter?
– Haha, ja. Genom att bland annat öka slagvolymen från 898 till 955 kubik har motorn nu sex procent högre effekt och åtta procent mer vrid, 157 hästkrafter och 107, 4 newtonmeter. Hur det här gav sig till känna när jag väl satt i sadeln får ni läsa mer om i Bike 2/15, håll utkik i butikshyllorna!
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Ducati 959 Panigale?

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser