Yamahas el-koncept PES-1 och PED-2 visades upp tidigt förra året och enligt företagets årsrapport siktade man på att ha dem produktionsklara till 2016.
Den bestämda tidsangivelsen har sedan dess blivit lite mer flytande men klart är i alla fall att Yamaha menar allvar med tanken på eldrift. Exempelvis har tillverkaren nyligen sökt patent på en batterilösning till PES-1 och PED-1.
Motorcykeln bygger på en modulkonstruktion där den centrala delen av ramen är samma på gathojen PES-1 och enduro/cross-maskinen PED-1 medan dämpning, styre och bakram skiljer dem åt.
Det nyligen sökta patentet gäller en lösning för just den centrala delen av ramen. Den utgörs av två batteripaket och innovationen som Yamaha vill patentskydda är en infästning av paketen.
De portföljformade paketens handtag ska fungera som både handtag och fastlåsningsmekanism vilket gör paketen lätta att lossa i en rörelse när de behöver bytas ut.
Mer om Yamahas el-motorcyklar väntas avslöjas under årets EICMA-mässa i november.
Diskutera: Vad tycker du om Yamahas PES-1 och PED-2?