KTM har presenterat vad som lär vara deras mest kompletta och mest tekniskt avancerade sortiment hittills av sina Motocross- och Supercross-maskiner.
Fyrtakts-utbudet 2022 innehåller tre modeller med den senaste WP XACT-fjädringstekniken och avancerade tekniska lösningar inklusive antispinn, launch-kontroll (för enklare och snabbare starter), variabel motormappning och elstart.
2022 års KTM 450 SX-F är ett kompakt paket som uppges erbjuda 63 hk som bäst. KTM 250 SX-F är modellen för klassen som hela tiden pushar gränserna vad gäller prestanda och KTM 350 SX-F blandar idealiskt 250-smidighet med ännu mer motorkraft.
Den nya 2-taktsserien bygger på ett arv av klassledande prestanda för både blivande och erfarna förare, och innehåller tre olika modeller. Ett riktmärke i klassen, KTM 125 SX, är utvecklingen av motorcykeln som ockuperade sju av de 12 bästa platserna i EMX125-EM 2020. I sitt uppdaterade 2022-utförande är KTM 150 SX redo för att tampas med de kraftfulla 250 4-taktarna, medan KTM 250 SX är ett 2-takts kraftpaket att räkna med.
Samtliga fullstora KTM SX-modeller 2022 kommer med ramar i racing-orange för att ytterligare förstärka bandet till de mästerskapsvinnande Red Bull KTM Factory Racing-maskinerna. Den uppdaterade ramen matchas av det nya blåa sadelöverdraget och färgerna i grafiken för att visuellt betona den nära kopplingen till KTMs fabriksmaskiner.
Som ett komplement till KTM:s 2022 SX-modeller finns Sportminicycles som delar samma tävlingsdrivna utvecklingssätt som KTMs fullstora motocross-hojar. Juniorförare som klättrar på någon av modellerna KTM 50 SX, KTM 65 SX och KTM 85 SX kan göra det med toppmodern WP-fjädring, avancerade bromsar och minimal vikt. För lite mer oerfarna juniorförare kan hjulen börja rulla med 2022 års KTM SX-E 5, den senaste versionen av den eldrivna minicrossmaskinen som kan växa tillsammans med den unga föraren.
2022 års KTM SX-modellerna kommer att finnas tillgängliga hos auktoriserade KTM-återförsäljare från och med maj 2021.