2022 års Yamaha MT-10

Inför säsongen 2022 har Yamaha MT-10 fått en rejält uppdaterad version av den vätskekylda crossplanemotorn CP4, som är nära släkt med legendariska sporthojen R1. Tack vare den ökade kraften och starkare känslan av vridmoment är det här den mest kraftfulla och tekniskt avancerade motorn som någonsin suttit på en Yamaha Hyper Naked-motorcykel. 

Den uppdaterade 2022-konstruktionen uppges ha lätta smidda aluminiumkolvar, ojämn tändföljd och plätterade cylinderlopp för att säkerställa maximal effektivitet. Samt ett antal nya modellspecifika funktioner som är utformade för att förbättra vridmomentet och den upplevda känslan av kraft. 2022 års MT10 har 166 hästar och 111 newtonmeter vilket är fem hästrar fler än föregångaren.

För att förstärka mellanregistret som är speciellt viktigt vid vanlig vägkörning används vevstakar i stål i stället för de titankomponenter som användes på R1, och en något tyngre vevaxel är monterad för att skapa mer användbart vridmoment. 

Inställningarna hos EFI-systemet har ändrats för ett ännu högre linjärt vridmoment mellan 4 000 och 8 000 varv/min – och utformningen av insugs- och avgassystemet har också modi fierats för att ge MT-10 en mer spännande och unik 360° Torque Emotion-karaktär.

Denna kraftfullare motor uppfyller EU5-bestämmelserna, och ska enligt Yamaha samtidigt erbjuda förbättrad bränsleekonomi och sänkta CO2-nivåer. 

Med en ojämn tändföljd på 270°-180°-90°-180° ger MT-10:s CP4-motor ifrån sig ett distinkt insugs- och avgasljud som karakteriseras av ett speciellt mullrande vid låga varvtal och ett unikt ljud på höga varvtal. 

Yamahas utvecklingsteam har specialdesignat ett helt nytt insugssystem för 2022 års modell genom att använda en helt ny luftrenarbuk som är utrustad med tre olika insugskanaler med olika längder och tvärsnitt. Detta ligger till grunden för ett speciellt och unikt insugsljud. 

Ett helt nytt avgassystem i titan används på nya MT-10. Systemet har nyutvecklade grenrör och ljuddämpare i titan. Precis som det nya insuget har avgassystemet utformats för att avge ett speciellt och distinkt ljud som framhäver motorcykelns tändföljd. 

De kompakta nya monofokus LED-strålkastarna med separata hel- och halvljusenheter. LED-positionsljusen sitter ovanför strålkastarna och den nya fronten. 

De stora luftintagen som sitter på båda sidor av bränsletanken och uppges öka insugseffektiviteten, vilket i sin tur ska bidra avsevärt till 2022 års motors ökade effekt.

För ökad komfort och bättre möjligheter att välja olika körstilar har förhållandet mellan styre/fotpinnar/sadel modifierats.

Nu är bränsletankskåpan slätare utformat vilket ska ge ökad komfort när föraren kniper tag om tanken med knäna vid exempelvis bromsning och acceleration, och ska även möjliggöra bättre rörlighet när du förflyttar vikten i kurvor. Dessutom har sadeln ny design som ska bidra till ökad komfort. 

MT-10:s bromssystem fram har fått en ny radiellt monterad huvudbromscylinder från Brembo, vilket uppges bidra till förbättrad bromskänsla och ökad kontroll. 

En nyckelfunktion hos nya MT-10 är Yamahas Variable Speed Limiter (YVSL) som ger föraren möjlighet att ställa in en övre hastighetsgräns för att passa olika situationer.

Quick Shift-systemet (QSS) som tidigare fanns som extra tillval är NU standard. Nya versionen av MT-10 är fullt utrustad med en 4,2-tums fullfärgs TFT-skärm som kommer från R1.

Ett nytt gashandtag med Accelerator Position Sensor Grip (APSG) ride-by-wire funktion, fungerar ihop med Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) och ska ge MT-10-föraren ökad kontroll vid acceleration. 

Föraren kan också justera motorkaraktären med hjälp av PWR-brytaren (Power Delivery Mode).

Den nya MT-10 är nu utrustad med en toppmodern 6-axlig IMU (Inertial Measurement Unit) som ursprungligen utvecklades för R1 och nu har utvecklats till en mindre och lättare enhet.

MT-10 kommer även med femläges lutningskänsligt antispinn. 

För ökad kontroll och säkerhet vid kurvtagning kommer MT-10 dessutom med Slide Control System (SCS). När sensorerna märker att bakhjulet ska börja glida i sidled går ECU:n in och minskar kraftöverföringen till bakhjulet tills systemet upplever att motorcykeln åter är stabil. 

När sensordata hos LIFT-systemet meddelar IMU:n att framhjulet är på väg att lätta från backen avbryter ECU:n tillfälligt kraftöverföringen till bakhjulet. EBM kontrollerar graden av motorbromsning vid inbromsning och ger föraren möjlighet att välja mellan två nivåer. Bromskontrollen (BC) är utformad för att ge bättre kontroll vid bromsning mitt i en kurva.

Även om alla elektroniska förarhjälpmedel kan justeras separat ger Yamaha Ride Control (YRC) MT-10-ägaren möjligheten att skapa ett all inclusive-system som kan ändra

inställningarna för antislirsystem, SCS, QSS, LIF, EBM och BC på en och samma gång. 

Deltabox-ramen i aluminium är hämtad från R1.

Yamaha erbjuder 2022 års MT-10 i tre färger: Cyan Storm, Icon Blue och Tech Black.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser