I slutet av förra veckan svämmades vissa forum, världen över, av bilder på en ”ny” Husqvarna Norden 901 kallad Expedition. Bilderna och filmklippet som publicerades var från ett amerikanskt återförsäljarmöte från i somras. Vi på Bike är lite trevande försiktiga om detta verkligen är den slutgiltiga modellen. Om ett par veckor vet vi med säkerhet svar på tal!
Under tiden kan ju inte vi vara sämre än våra internationella kollegor utan publicerar det vi lyckats snappa upp och ser på bilderna. Håll till godo och med förbehåll för de tekniska detaljerna.
Detaljer om cykeln tros inkludera uppgraderad fjädring med längre slaglängd. Bilderna visar att medan den normala Norden 901 är baserad på KTM:s 890 Adventure, använder Norden 901 Expedition, 890 Adventure R som bas. Som sådan får den en WP Xplor 48 mm inverterad gaffel med 240 millimeter slaglängd jämfört med WP Apex 43 som har 220 millimeter. Stötdämparen är också en WP Xplor-enhet snarare än Apex som används på standard Norden.
Det europeiska typgodkännandet bekräftar att det inte finns någon förändring av motorn, som är samma 889 kubiks parallelltwin som standard Norden 901, med 105 hästkrafter vid 8 000 rpm. Hjulbasen är dock längre, upp från 1514 till 1530 millimeter tack vare den långa gaffeln. Hojens vikt ökar från 220 till 229 kilo.
Visuellt skiljer sig Norden 901 Expedition från basmodellen tack vare speciallack och grafik, löstagbara mjuka väskor och en stor hasplåt som skyddar den lågt monterade bränsletanken och motorns oljetråg.
Husqvarna-fans, på sajten nordenforums.com, rapporterar att de redan har kunnat lägga beställningar på Norden 901 Expedition och att återförsäljarna berättar att hojen kommer som standard med uppvärmda handtag och sadel, samt ett GPS-fäste, centralstöd och körläget ”Explorer” som är tillval på standard Norden 901.
Nedan utrustning ska vara extra till skillnad mot standard Norden 901:
• Speciell Expedition-grafik
• Ökad slaglängd hos gaffeln till 240 mm (jämfört med 220 mm för basmodell)
• Heavy Duty hasplåt i aluminium
• Hög touring-vindruta
• Uppvärmd förarsadel och handtag
• Centralstöd
• GPS-fäste och anslutningsenhet
• Explorer körläge som standard