2024 års Honda Africa Twin

Till 2024 uppdateras CRF1100L Africa Twin och CRF1100L Adventure Sports både när det gäller prestanda, design och praktiska egenskaper. Modellerna får även mer effekt och vrid i låg- och mellanregistret och 7 procent mer maxvrid på lägre varvtal än tidigare.

Till 2024 finslipar Honda både prestanda, design och bekvämligheter på sina toppmodeller i äventyrskategorin, CRF1100L Africa Twin och CRF1100L Africa Twin Adventure Sports. 

På motorsidan får den omtyckta parallelltwinnen på 1084 kubik mer effekt och vrid i låg- och mellanregistret. Toppeffekten är fortfarande 75 kW (102 hk), men maxvridet har ökat med 7 % till 112 Nm och kommer redan vid 5500 varv/min istället för 6250 varv/min. Bakom ökningen ligger högre kompression (10,5:1 mot 10,1:1) och uppdateringar av ventiltider, lufttillförsel och motorstyrenhet.

Även ett förbättrat avgassystem och en ny ljuddämpare med djupare ton på höga varvtal bidrar till den starkare motorn.

Båda modellerna säljs med manuell växellåda eller Hondas populära dubbelkopplingsväxellåda (DCT). Hittills har Honda sålt över 240 000 DCT-hojar i Europa sedan funktionen lanserades som tillval på VFR1200F 2009. Till 2024 är DCT på Africa Twin-modellerna förfinat så att det utnyttjar motorns högre vrid och växlar ner tidigare. Systemet känner även av kurvtagning bättre och kopplingskänslan är naturligare när man startar från stillastående och mellan ettan och tvåan.

Förra året sålde Africa Twin bäst av alla Honda-motorcyklar och av de sålda hojarna var varannan CRF1100L Africa Twin och drygt två av tre CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT-versioner. 

CRF1100L Africa Twin

En stor nyhet på CRF1100L Africa Twin är att Showas elektroniska fjädringsjustering EERA nu finns som tillval med specialanpassade inställningar för modellen. Showa EERA, som bara har funnits som tillval på Adventure Sports tidigare, gör det lätt att optimera dämpningen för alla förhållanden, samtidigt som bakdämparens fjäderförspänning kan justeras medan man kör via 6,5-tums färgpekskärmen. Systemet har fyra förinställda lägen: SOFT, MID, HARD och OFF-ROAD, plus det justerbara USER-läget där föraren själv kan anpassa inställningarna efter tycke och smak med några knapptryckningar. 

CRF1100L Africa Twin rullar nu på slanglösa Metzeler Karoo Street som standarddäck, vilket underlättar däckreparation längs vägen med hjulen på plats. För bättre grepp utanför asfalten är även de grovmönstrade Michelin Anakee Wild godkända för hojen.

Dessutom har årsmodell 2024 bättre långfärdskomfort tack vare ett nytt, större kåpglas med effektivare vindskydd och fem höjdlägen som sitter på en frontkåpa med ny, aggressiv design.

CRF1100L Africa Twin kommer att säljas i färgerna Grand Prix Red och Matt Ballistic Black Metallic. Den specialutrustade CRF1100 Africa Twin med Showa EERA, värmehandtag och 12-voltsuttag kommer också att finnas i rött och svart, plus det trefärgade alternativet Pearl Glare White/Glint Wave Blue Metallic.

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports  

Under 2022 var mer än varannan Africa Twin som såldes en Adventure Sports-modell och nu blir den populära kontinentalkryssaren starkare, mer praktisk och mer landsvägsanpassad till 2024.

De största nyheterna är ett mindre 19-tums framhjul med bredare däck, 20 mm kortare fjädringsväg och Showa EERA som standardutrustning. Det nya framhjulet innebär bättre grepp, respons och stabilitet på asfalt när hojen är tungt lastad, med minimal inverkan på offroadegenskaperna. Samtidigt hamnar tyngdpunkten lägre så att hojen blir mer lätthanterlig i låg fart och den kortare fjädringsvägen gör det lättare att nå ner till marken.

Ovanför det uppdaterade framhjulet har även frontkåpan en ny, aggressiv design med både bättre vindskydd för överkroppen och lägre luftmotstånd. Precis som på syskonmodellen är nu kåpglaset med fem höjdlägen. Sadeln är också ny, med 15 mm tjockare och tätare skumgummistoppning för bekvämare touringkomfort.

Färgalternativen för Adventure Sports 2024 är Matt Ballistic Black Metallic och den trefärgade Pearl Glare White.

För att Africa Twin-ägare ska kunna anpassa sina hojar efter behov och smak erbjuder Honda en uppsjö av originaltillbehör med allt från styling till praktiska och komfortinriktade detaljer. Till exempel finns det bagagelösningar som rymmer upp till 128 liter, motor- och kåpskydd och lägre sadel. Tillbehören säljs både separat och som de färdiga paketen Rally, Adventure, Urban och Travel.

Sedan motorn växte till 1100 kubik på årsmodell 2020 har Honda sålt ungefär 20 000 CRF1100L Africa Twin och 25 000 CRF1100L Africa Twin Adventure Sports i Europa, och sedan det legendariska modellnamnet återuppstod 2016 har det sålts över 85 000 exemplar.  

2024 års CRF1100L Africa Twin och CRF1100L Africa Twin Adventure Sports börjar levereras till europeiska återförsäljare i november 2023.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser