Under helgen kördes årets första MotoGP under ljuset från strålkastarna på Losail International Circuit i Qatar.
Drygt ett år efter den tragiska bortgången av Fausto Gresini, levererade Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP) en körning i mästerklass för att ta en känslomässig seger i årets första MotoGP. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) gjorde en fantastisk resa för att säkra andraplatsen, sydafrikanen slutade bara 0,3 sekunder från segern, med Pol Espargaro (Repsol Honda Team) på tredjeplatsen.
Ögonblicket vi alla hade väntat på bröt ut till liv när poleföraren Jorge Martin (Pramac Racing) fick en dålig start, när Marc Marquez (Repsol Honda Team) tog holeshot från utsidan av första startraden, med hans teamkamrat Pol Espargaro uppe i ledning, samtidigt som Brad Binder gjorde en bra start för att inta tredjeplatsen, med Bastianini på fjärde plats.
Regerande världsmästaren Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) var åttonde i närkamp med Martin, och samtidigt gjorde 2020 års världsmästare Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) snabba framsteg. Francesco Bagnaia och Ducati Lenovo Team-teamkamraten Jack Miller kom inte iväg bra, och var båda utanför topp 10.
Red Bull KTM Factory Racings Brad Binder fick till en riktigt snabb start från tredje raden i årets första MotoGP-race av 21, i den längsta MotoGP-säsongen någonsin. Sydafrikanen körde sin KTM RC16 till 3:e position under de inledande varven och vek aldrig från den ledande kvartetten. Han arbetade sig förbi Marc Marquez och sedan Pol Espargaro och höll på att närma sig bakhjulet på den slutliga racevinnaren Enea Bastianini, som satte ihop det perfekta racet ombord på sin Ducati GP21-maskin #23. Binder var bara tre tiondelar av en sekund bakom italienaren vid mållinjen.
Resultatet representerar KTM:s första pallplats för året, och den tredje MotoGP-topp-tre-placeringen i hans karriär.
Teamkompisen Miguel Oliveira kämpade i utkanten av de tio främsta men portugisen föll på väg in i sväng 1 efter 11 varv.
Tech3 KTM Factory Racing gav MotoGP-debut till 2021 års Moto2 världsmästare Remy Gardner och (Moto2 ’21 tvåan) Raul Fernandez. Gardner passerade målflaggan på 15:e plats för att säkra sin första poäng i den främsta klassen – medan Fernandez fullföljde racet för att köra i mål på 18:e plats.
Prestationen av racesegraren, Enea Bastianini, 24-åringen från Rimini var helt enkelt exemplarisk, efter att han höll sig nära täten av fältet i de tidiga stadierna samtidigt som han sparade på däcken på Qatari-banan. Efter att ha tillbringat större delen av racet på fjärde plats, insåg han att han hade vad som krävs för att driva på mer och tog sig först förbi den tidigare MotoGP-mästaren Marc Marquéz, och när han väl hade tagit sig förbi Brad Binder låg han plötsligt på andra plats med en sekunds lucka till dåvarande ledaren Pol Espargaró.
Efter en obeveklig prestation, som inkluderade racets snabbaste varv – 1’54,338 sekunder på varv 17 – överbryggade han gapet till Pol Espargaró och tog snart över ledningen för att slutligen köra i mål som segrare.
Repsol Honda Team-föraren Pol Espargaró fick till en bra start från sjätte startplats och gasade upp till ledningen under det inledande varvet. Han kunde behålla ledningen under tre fjärdedelar av racet, satte ett mycket jämnt tempo och skapade sig en lucka till övriga förare i processen. Men med tio varv kvar började hans däck att kraftigt försämras och han tappade två positioner och korsa mållinjen på tredje plats. Med detta resultat har Espargaró nu tagit två pallplatser med Repsol Honda-teamet.
Marc Márquez, som startade Qatar Grand Prix-racet från tredje plats, gjorde också en bra start och tog sig snabbt upp till andraplatsen, bakom sin teamkamrat. Repsol Honda Team-föraren förblev i denna position under stora delar av tävlingen tills han, ungefär halvvägs, föll tillbaka till femte position.
Team Suzuki Ecstar-förarna Joan Mir och Alex Rins valde den mjuka-medium-däckkombinationen för det 22 varv långa racet, och förarna fick en bra start och körde slutligen i mål på sjätte respektive tionde plats. I slutet av det första varvet hade Mir tagit sig fram till fjärde plats, och några varv senare hade Rins avancerat upp två platser till åttonde, och säkrade samtidigt racets snabbaste varv i processen.
Efter en helg högt uppe i resultatlistorna under varje träning och kval, bekräftade Aleix Espargaró sin framfart i racet, och slutade fyra efter en extremt tight avslutning där de fyra främsta förarna slutligen körde i mål inom 2 sekunder från varandra.
Efter en bra start kämpade Aleix om positionerna strax utanför prispallen och lyckades ta sig förbi Rins, Mir och Marc Márquez, och lyckades komma i kapp, men inte köra om, sin bror Pol för pallen. På så sätt uppnådde Aleix ett fantastiskt resultat, ett av de bästa i Aprilias historia i MotoGP, vilket också ger en föraning om potentialen hos 2022 RS-GP, den helt nya V4:an som gjorde sin debut under de senaste vintertesterna. Faktum är att Aleix slutade med den näst bästa racetiden. Maverick Viñales lyckades inte riktigt hitta den rätta känslan för Aprilian på denna bana. Han satte sig in i sitt racetempo och kämpade sig från åttonde startraden hela vägen upp till en tolfte plats, vilket ger honom hans första mästerskapspoäng för säsongen ’22.
Nästa MotoGP körs på nya Mandalika Circuit i Lombok i Indonesien den 20 mars.