Vår provförare var skeptisk. Vad ska man med en radar till på en hoj, man vill väl ha en hoj för att själv köra hoj? Men det blir nästan en ”aha-upplevelse” för honom. Läs hela vår provkörning av KTM 1290 Super Adventure S.
Platsen för “media launch” av KTM:s nya stora äventyrshoj KTM 1290 Super Adventure S är Fuerteventura, Kanarieöarna. Mitt i hotellets lobby står den, en riktig bjässe till äventyrshoj. Jag går ett varv, och det första jag slås av är den kraftfulla designen. Jämfört med föregående modell så har fronten fått ett nytt uttryck med ett uppdaterat framlyse och en integrerad radarenhet. Tanken sveper långt ner utefter sidorna. Det hela skapar ett intryck av någon sorts urtids-oxe i futuristisk ”Transformers” design.
Presskonferensen drar igång och vi är en mager skara journalister på plats. Covid-restriktionerna har givit halva styrkan utrese- eller inreseförbud från Europas olika hörn. Det är ett stolt gäng från KTM som presenterar sin senaste skapelse. Jämfört med föregående modell av 1290 Super Adventure är 90 procent av alla detaljer nya. Man har lagt stort fokus på att varenda detalj ska uppfylla sitt eget syfte och inte vara något man bara lappat på för att det ska täcka något annat. På frågan om vad det är som är de tio procent oförändrade delarna svarar man att det är i princip bara hjulen med Brembo-bromsarna som det inte funnits någon anledning att modifiera…
Klicka på bilden nedan för att läsa hela artikeln online:
Onlinepubliceringen av artikeln är sponsrad av Lelles MC: