Allt färre motorcykelförare dör i trafiken, trots att allt fler kör motorcykel. Det visar en ny sammanställning som Motorförarnas helnykterhetsförbunds tidning, Motorföraren, har gjort.
I dag finns det dubbelt så många motorcyklar ute i trafiken som för tio år sedan. Ändå har antalet dödsolyckor med motorcykelförare inte ökat lika mycket. Förra året förekom 32 dödsfall bland motorcyklister på de svenska vägarna, en siffra som har sjunkit stadigt sedan 2007.
Trafikverket har tittat närmare på dödsfallen mellan 2007 och 2011 i en djupstudie. Den visar att bara tre av tio som omkom höll sig inom de tillåtna hastighetsgränserna. Även alkohol och droger var en stor bov i dödsfallen, då en av tre körde påverkad.
En annan stor orsak till dödsfallen bland motorcyklister i trafiken är enskilda motorcyklisters körbeteende. Mellan 50 och 70 procent av de omkomna motorcyklisterna faller inom ramen för extremt beteende. Med det menas att de körde långt över tillåten hastighet, saknade körkort, körde aggressivt eller var påverkade av alkohol eller droger.
Fyra av tio omkomna motorcyklister körde så kallade supersporthojar, trots att de bara står för en av tio motorcyklar.
Text: Kevin Carlsson / Vi Bilägare