Traction, Wheelie, Launch control, körlägen och ABS är mer eller mindre standard på nya moderna motorcyklar i dag. Men inte blir du en bättre förare bara för att motorcykeln är fullsmetad med så kallade hjälpmedel. Jag lovar dig att du knappast blir duktig på att köra på bakhjulet för att du har en ”wheelie control” på din hoj. Inte heller gör du snabbare starter bara för att det finns en ball funktion som heter ”launch control”. Visst kan traction control vara bra som ett säkerhetssystem om väglaget är helt åt fanders dåligt och greppet näst intill noll när du ska köra. Men hur ofta är du i en sådan situation?
Ett ABS-system av medioker klass kanske i bästa fall hindrar dig från att sopa undan framdäcket vid panikbromsning, men garanterat blir bromssträckan längre än om du själv övat in effektiv bromsning. Bara de modernaste och vassaste flerläges-ABS-systemen med kurvfunktion är riktigt bra, men hur många hojar är utrustade med dessa system?
Mitt råd är att du stänger av all elektronik och lär dig köra motorcykel på riktigt. Du blir inte bara mycket bättre motorcyklist utan kommer även växa med uppgiften och hitta en ny dimension av körning. Dessutom märker du hur det är att själv ha situationen/ödet i din hand.
Nu skriker säkert vän av ordning och vill stämma mig för uppvigling och framkallande av allmän fara där jag riskerar döda en massa oskyldiga människor. Men så är det inte alls. Det är precis tvärtom.
Jag träffar på knuttar överallt när jag är ute och kör och allt oftare häpnas jag över kvaliteten hos många utövare på två hjul. De berättar glatt att de aldrig upplevt en hård inbromsning eller blixtsnabb undanmanöver på en motorcykel, men om det skulle ske så har de ju faktiskt system som reder ut situationen åt dem. Denna falska tro är precis det som dödar i trafiken.
Prova själv nästa gång du åker ut och kör hoj. Stäng av ABS:en på din moderna hoj, vilket går på majoriteten utav dem på ett eller annat sätt via knapptryckningar, och hitta en lämplig yta där du kan göra upprepade inbromsningar. Gör en inbromsning. Se hur det känns. Prova igen, lite hårdare denna gång och sedan om och om igen.
Naturligtvis blir du inte erfaren efter en handfull inbromsningar, det behövs tusentals innan det blir ett beteende som sitter i ryggmärgen. Men för varje manuell inbromsning du gör så växer självförtroendet och inte minst känslan för vad som sker med hojen och friktionen mellan däck och underlag. Efter en dags övning på detta moment är det bara att gå vidare med att ersätta den trista traction controlen, med rätta känslan i gashanden istället.
Stäng av skiten, hitta helst en lämplig stor grusplan (funkar för alla typer av hojar) och börja försiktigt att gasa dig framåt. Öka pådraget successivt tills du har ersatt rädslan för sladd med sann körglädje. Jag lovar att du kommer må som en prins eller prinsessa senare på kvällen och skryta för polarna vilka coola sladdar du lyckades göra utan att bli det minsta rädd.
All denna körglädje som erhålls av att kunna köra en motorcykel på ”riktigt” och på egen hand utan elektronisk hjälp gör dig dessutom till en oerhört mycket bättre motorcyklist, vilket vi alla är förtjänta utav.
Lycka till och se upp för alla andra dårar där ute i trafiken.