Polisanmälan skedde efter att det vid två tillfällen uppmäts för höga ljudnivåer på banan. I båda fallen genomförde kommunen egna mätningar när banan hyrdes ut till danska bandagsarrangörer. Gislaved Kommun kritiserar också Anderstorp Raceway för bristfällig egenkontroll. Inspektionsrapporten som ligger till grund för polisanmälan kan du läsa via länken till höger.
Efter polisanmälan har företaget beslutat att sluta arrangera svenska tävlingar.
– Vi kan inte bedriva den verksamheten längre. Vi känner oss trakasserade av kommunen, säger Amab:s VD Kari Lehtimäki till Värnamo Nyheter.
I Sverige får inte ljudnivån överskriva 95 decibel på motorbanor. De flesta banor har idag system som automatiskt genomför ljudmätningar och i vissa fall skickar information direkt vidare till kommunen.
Gislaveds bygg- och miljöförvaltning genomförde två kontrollmätningar på två olika avstånd från banan och i båda fallen lät det för mycket. För att ytterligare kontrollera ljudet genomfördes mätningar på samma plats som banans stationära bullermätare var placerad. Resultaten var olika och därför kritiserar kommunen banans egenkontroll.
– Det finns det ingen som vill att banan ska stängas. Jag har aldrig hört någon uttrycka något sådant. Men tillstånd ska följas, säger Lasse Arnesson, miljöchef i Gislaveds kommun, till Värnamo Nyheter.
För att sätta 95 decibel (dB) i perspektiv överskriver de flesta konserter 100 dB enligt Socialstyrelsen. En starkt trafikerad gata ligger på 80 dB och ett propellerplan på 120.
Tycker du ljudkraven är rimliga? Kommentera nedan!