Som namnet antyder gillar Aprilia Caponord att korsa avlägsna kontinenter. Byggd som en stor offroadtourer, även om riktig skogskörning inte är dess gebit, kan Caponord tillfredsställa många behov. Det är nämligen just det den är bra på, att uppfylla krav med sin praktiska natur. En koll på säljesannonser för modellen visar att de flesta är utrustade med väskor. Touring är det den används till av de flesta. Komforten är fin med en bred sadel, en fjädring som sväljer det mesta och rymlig körställning. Styret sitter högt och benvinkeln är snäll för knäna. Tillsammans med en tank som rymmer 25 liter och ett utmärkt väderskydd blir resultatet en hoj som gärna äter många mil om föraren kan utstå den turbulens som uppstår bakom kåpglaset. Trots sin praktiska läggning är det ingen tråkig motorcykel. Motorn kommer från Aprilias sportmaskin RSV Mille men är nertrimmad för en annan, inte lika aggressiv, karaktär. Det handlar om en 60-graders V-twin som kan kännas rå i gången och det rister en del när motorn varvas men inte så pass att det blir störande. Växellådan fungerar bra även om den har lite långa slag. Effekten kommer tidigt och räcker gott och väl till för både förare och passagerare uppför vilket berg som helst. 98 hästkrafter och ett rejält vrid sätter fart på ekipaget. Sekundärdrivningen sker via kedja och inte touringvänlig kardan.
Instrumenteringen är riklig med en avancerad färddator som kan avslöja det mesta för långfärdspiloten som har lärt sig hantera knapparna ordentligt. Det blir nästan för mycket information som kan vara svår att hålla koll på. I kåpan vilar både analoga och digitala fönster överskådligt med varvräknaren placerad i mitten. Ramen i aluminium är en stadig grund där en bekväm, snarare än sportig fjädring sitter monterad. Ändå går det att svänga rejält och ha kul med Caponord. Motorvägen är ett område där den trivs fint samtidigt som den inte säger nej till små asfaltsvägar. På senare årsmodeller har de fina bromsarna även utrustats med ABS som standard.
Vissa saker är lite speciella för Caponord jämfört med konkurrenterna i klassen. I ett test av liknande motorcyklar i Bike 7 2004 skrev testlaget: ”Ljusomkopplaren är felvänd mot vad vi anser normalt. Vidare så har blinkersreglaget placerats längst ned och knappen för signalhornet där ovanför. Snacka om att vi blev förbryllade både en och två gånger”.
För den verkligt äventyrslystne finns en ännu mer upplevelseanpassad modell som i stället heter ETV Rally Raid. Med längre fjädringsväg, högre sadelhöjd, annan frontkåpa och ett par rejäla aluminiumväskor originalmonterade räds den inga vägar eller stigar. Till vanliga Caponord finns ett brett tillbehörsprogram redan från fabriken med till exempel integrerade packväskor. Modellen är en ganska ovanlig fågel i Sverige. Som köpare kan du alltså känna dig ganska unik med en Caponord. Det kan tyckas märkligt, konceptet är populärt och en välavvägd kompromiss. Sedan debuten har inga större förändringar skett och motorn är vid det här laget ett beprövat kort.