Ett år efter RSV4 R Factory kommer nu den billigare versionen RSV4 R. Här har magnesium rationaliserats bort tillsammans med Öhlinsfjädringen för ett attraktivare pris.
I grunden är motorcyklarna desamma men hos R-modellen har de allra mest tävlingsinriktade finesserna valts bort – de behövs för att vinna Superbike VM, medan vi vanliga dödliga klarar sig oss utan extremrena:
Motorskydden i magnesium är nu i aluminium och justeringsmöjligheterna för svingen, styrvinkeln och motorinfästning har försvunnit.
Istället för Öhlins-dämpare både fram och bak sitter nu en 43 mm Showa-gaffel fram, fullt justerbar, precis som den bakre stötdämparen från Sachs.
Kvar finns fly-by-wire systemet och de tre olika mappningarna för motorn: Race som ger 180 hk fullt vridmoment, Sport som ger full effekt men begränsat vridmoment och sist Road – med 140 hk och begränsat vridmoment.
Aprilia har valt en ren färgsättning och erbjuder nya RSV4 R i antingen svart eller vit. Något pris är inte satt men vi kan räkna med att det kommer ligga närmare de japanska konkurrenterna och framför allt BMW S1000RR.