En av Bikes testfavoriter som vunnit superbike-tester flera gånger om kommer till 2015 i uppdaterat format. Nästa generations RSV4 får tillägget RR.
Motorn, den kritikerrosade V4:n, har fått 16 fler hästkrafter – totalt 201 vid 13000 varv. Aprilia säger sig ha gjort om så gott som alla interna och för den delen externa motordelar. Bara för att nämna några är luftboxen och injektorerna nya medan hela förbränningskammaren är omarbetad för förbättrad förbränning och minskad friktion. Tack vare detta har man kunnat minska vikten motorns vikt med 1,5 kilo. RSV4 RR:s torrvikt uppges till 180 kilo, ett kilo mindre än nuvarande RSV4 Factory aPRC.
Aprilia har finslipat chassit och viktfördelningen, bland annat har svingen blivit 14 millimeter längre för bättre stabilitet och fäste. Sett till designen säger Aprilia att det är en helt ny front, även om det de vid första anblick ser så gott som identiska ut. Lyktan har finjusterats och fått LED-positionsljus.
RSV4 RR kommer som standard med elpaketet aPRC, vilket inkluderar traction control, wheelie control, launch control och quickshifter. Som tillval finns ”Race Pack” som innehåller lättare aluminiumfälgar och Öhlinare (original sitter Sachs-dämpare monterat). Aprilia presenterade även specialversionen RSV4 RF, den har Race Pack som standard och unik lackering kallad ”Superpole”. RF tillverkas endast i 500 exemplar.