Aprilia Tuono 660 har en högre, mer upprätt körposition än syskonmodellen RS 660, som ska ge en mer avslappnad och bekvämare åktur.
Aprilia Tuono 660 delar också det primära projektmålet med RS 660: att skapa en motorcykel med ett extraordinärt vikt/effektförhållande: som uppges vara 183 kg tjänstevikt och 95hk toppeffekt.
Liksom RS 660, bär också nya Tuono den innovativa kåpan med sin aerodynamiska funktion, ett resultat av omfattande utvecklingsarbete i vindtunneln, liksom LED-strålkastare med DRL-lampor.
Ram och svingarm är tillverkad i gjuten aluminium. Det justerbara Kayaba-fjädringssystemet har en för modellen särskild grundinställning.
Det höga styret och chassikonstruktionen skiljer Tuono 660 från sykonmodellen RS 660, vilket Aprilia menar ska ge optimal kontroll, lyhördhet och smidig hantering.
Motorn används som bärande element och bidrar till att bilda en kompakt, och vad som sägs vara en lätt och styv struktur. Sekundärutväxlingen är lägre än den hos RS 660, för ökad acceleration.
Dess elektronik innehåller Ride-by-Wire, flera nivåers traction control, anti wheelie-kontroll, farthållare, motorbroms och valbara motorprogram och ABS-bromsar. Aprilia Tuono 660 har fem körlägen (tre dedikerade till landsvägskörning och två för banan). En instrumentering med TFT-färgskärm sitter på plats.
Tuono 660 kommer att finnas i tre färgalternativ: Concept Black, Iridium Grey och den helt nya och attraktiva Acid Gold, redan populär hos RS 660. Tuono 660 kommer även i 35 kW-version.