Att det är vinter, mörkt, mitt i natten, efter barnen har gått och lagt sig eller annan orsak då ljuset inte räcker till, behöver inte betyda att man måste stå över enduron eller annan mc-körning heller för den delen. Det vill vi på Bike uppmärksamma med en artikelserie här på hemsidan och en större sammanställning i kommande offroadnummer XBike.
Marknaden för hjälmlampor, pannlampor, extraljus och fordonsanpassade utbytesljus är enorm och vi kommer aldrig klara av att testa alla. Vi har googlat, frågat endurokompisar och grävt ner oss i gamla tester, och rotat i våra egna lager, allt för att kunna samla ihop de mest förekommande märkena. Vi kommer presentera de en och en här på hemsidan och slutningen genomföra ett stort test i ett riktigt ljuslabb för att kunna ge er läsare de bästa förutsättningarna för att kunna välja din favorit.
Roligt nog är väldigt många tillverkare från Sverige, kanske inte så konstigt då både natt-enduro och natt-orientering är populärt på våra breddgrader. Längre söderut i Europa åker man inte på natten helt enkelt. Först ut är EMX Racing, som håller till i Arlanda Stad i Stockholm. EMX var tidigt ute med sin berömda endurolampa med Xenonstrålkastare år 2002, en konstruktion som vunnit en mängd Novemberkåsor med bland annat Joakim Ljunggren i sadeln.
Hösten 2018 kom EMX ut med sin nya led-lampa, som värdig efterträdare till den klassiska xenonlampan. Bike fick testa de allra första prototyperna under det det årets Lekebergskåsa i Mullhyttan och var mycket imponerade över det breda och långa ljuset med en, för att vara led-ljus, ”varm” ton istället för det stickande vita skenet. Nu har EMX hjälmlampa med led-teknik gått igenom några utvecklingsfaser och ska enligt uppgift vara ännu ljusstarkare men fortfarande med det behagligt varmvita skenet.
Batteriet på 14,6 volt och 5,5 amperetimmar ska ge dryga 2 timmars brinntid på full effekt. Man växlar mellan full effekt, depåläge och avstängt med en liten knapp ovanpå lampan. Den låga vikten på 150 gram för själva lampan gör att man utan tvekan kan köra dubbla lampor på hjälpen. Om det behövs för en motionär..? Det ska testet i ljuslabbet avgöra.
Fakta, EMX led hjälmlampa:
Färgtemperatur: 5000 Kelvin
Ljusflöde: 5500 Lumen
Vikt lampa: 150g
Diameter lampa: 7,5cm
Antal dioder: 12 stycken
EMX lampkit för batteridrift kostar 5995 kronor. Väljer du att driva lampan direkt från hojens elsystem finns ett kit färdigt för det och då sparar du samtidigt en tusenlapp i inköpspris. Håll koll här på hemsidan då vi kommer presentera resten av startfältet de närmaste veckorna. Det stora sluttestet kommer i XBike med publiceringsdatum den 23 mars.