Denna långlivade luftkylda motor från Ducati har fått sin grundkonstruktionen från Monster 696 från 2008. En motor som via den lite senare 796:an hittade sin väg till dagens Scrambler för tre år sedan. Slagvolymen har landat på 803 kubik och motorn är nu klassad att klara de tuffare utsläppskraven enligt Euro 4. Motorn trummar på i bekant Ducati-manér med gott om vridstyrka. Du växlar hellre för tidigt än plågar upp den högst upp i registret. Upplevelsen är även här att en trivsam tur på stan är prioriterat framför aktiv körning.
När vi mäter de faktiska värdet på bakhjulet i bromsbänk på Stockholms MC-varuhus får vi fram maximala 70 hästkrafter vid 8 300 varv. Vridet landar på 63 newtonmeter vid 7 100 varv.
Det här och mycket mer hittar du i Bikes utförliga och roliga test! Vill du bli prenumerant kan du teckna dig här för ett förmånlig erbjudande så att du inte missar de kommande utgåvorna av Bike.