Nya Super Duke är snarlik föregångaren men vid en närmare anblick ser vi att hojen fått LED-bakljus, ny lackering, omdesignad strålkastarkåpa, större tank (+ 3,5 liter) och ny instrumentering. Radialmonterade bromsok blir standard på modellen, som redan tidigare hade radialpump. Skivorna och fälgarna känns igen och har oförändrade dimensioner.
Motorns yttre är sig likt, men dess inre och avgassystemet har anpassats till de stränga avgaskraven i Euro 3 (som gäller för alla nya motorcyklar). I linje med detta ska bränsleförbrukningen ha sänkts. Samtidigt har insprutningen geomgått en kraftig uppdatering för att ge en mer användarvänlig motorkaraktär och bättre dynamik.
Styrvinkeln har dessutom gjorts 0,4 grader flackare (nu 23,9), vilket ska ge avsevärt förbättrad stabilitet utan att inkräkta på hojens rappa styrning.
Den nya versionen av 990 Super Duke har som sagt uppdaterats på en rad punkter. Resultatet är en ännu bättre hoj. Vilddjuret finns kvar samtidigt som det uppför sig mer civiliserat, i varje fall om man stryker det medhårs…
Provkörningen publiceras i MC-Nytt 6.07 ute den 8 maj.