I samband med Ducati Riding Experience på Mugello, där Bayliss är instruktör, visade han upp sitt partytrick. Han lärde sig det på en cross och började sedan göra det på sin Panigale i över 160 kilometer i timmen.
Röken i videon kommer inte från bakhjulet utan framhjulet. På Mugello gjorde han det över 200 meter och flera gånger. Vi låter Bayliss förklara.
– Det är ett ganska roligt trick. Det är faktiskt hyfsat lätt. Du måste ha i tvåan eller trean och ligga kring 6000 varv innan du öppnar gasen. Inte som en galning, som att du skulle göra en wheelie men utan att lyfta framhjulet. Fronten måste vara lätt och använd sedan frambromsen tills den börjar minska rotationen på framhjulet lite grann. Du behöver arbeta med bromsen för att hjulet ska fortsätta snurra lite grann, men när du kommer upp i fart kan du låsa hjulet och ingenting händer med hojen, berättar Bayliss för MCN.
Det finns dock en nackdel med Bayliss partytrick.
– Det enda problemet är att det förstör framdäcket! Efter två eller tre gånger är det bara att kasta.
Frågan är vad vi ska kalla det här tricket. Tekniskt sett skulle man kunna kalla det för framhjulsburnout, men det är inte särskilt mycket rotation involverat i framhjulet likt en konventionell burnout. Kanske framhjulssladd? Eller helt enkelt The Bayliss?