Dag ett.
Nu börjar det närma sig start och kroppen börjar reagera med stresssymtom som sig bör. Idag har jag fixat min motorcykel för att den ska passera besiktningen i morgon bitti 08.00. Jag har en ny mekaniker, som Pål-Anders Ullevålsäter tillhandahåller, Sten Åke Lyen. Sten-Åke är en lugn och metodisk äldre herre som kommer att lösa sin uppgift med bravur.
Min nya servicelastbil tas om hand av översten Lennerman som får hjälp av den förre detta förbundskaptenen i enduro, kaptenen Stefan Holm. Det känns tryggt med två officerare som kan upprätthålla ordningen på all utrustning då jag själv är en strukturfascist.
Jag kommer att skicka lite bilder i morgon på lastbilen/teamet och hur det såg ut på besiktningen.
Det jag grubblar mest över nu är hur mina däck kommer att fungera i det förmodade skitiga underlaget som komma skall. Mina däck är avsedda för ökenkörning så det kommer nog kunna bli lite slirigt.
-Klart slut.
Kapten Thomas Berglund
Dag två.
Dagens sträckor var samma bana vi skulle köra 2 gånger med lång service i mellan för att bilar och lastbilar skulle hinna runt innan våran omstart. Sträckan var 75 km i bergsterräng med inslag av lite snabba grusvägar. Sträckan var väldigt endurolik med mycket höjdskillnader så jag hade inga större förhoppningar om att kunna bibehålla gårdagens 21 plats då det var mer lättåkt första dagen.
Första varvet slutade jag på en 24 plats som jag inte var speciellt nöjd med då det gick att ligga på ganska bra ändå. Jag har haft lite svårt att skruva upp tempot men inför andra varvet frågade Pål om inte jag var enduroförare?!? Och varför det inte gick fortare om jag nu var en sådan
När vi anlände till starten så fick vi meddelandet om att en lastbil hade kört fast mitt på provet så dom var tvungna att korta banan med 40 km. En redan kort sträcka blev ännu kortare!
Jag hade bestämt mig för att ligga på mer generellt men att verkligen trycka hårdare i kurvorna där jag troligen tappat mycket tid i tidigare prov.
Efter starten så dröjde det inte länge innan jag kom ikapp Janis Vinters som är en snabb Dakarförare. Det var kvittot på att det gick fortare så stärkt av den insikten ökade jag lite till utan att chansa. Jag hade ingen nära döden upplevelse så jag tror jag har hittat tempot jag ska försöka hålla resten av veckan.
Jag slutade på en 12 plats så jag är riktigt nöjd med dagens andra körning.
I morgon blir det samma upplägg som idag med repris av bansträckningen med oavkortad sista sträcka förhoppningsvis.
Jag ska försöka ta några placeringar i morgon också utan att äventyra mitt deltagande i tävlingen så min fru släpper iväg mig nästa gång också och inte kan hävda att jag är på semesterresa.
BaiaMare Klockan 17.59
Thomas Berglund
Dag 3
Jag vaknade i natt av att det spöregnade. Upp till bilen kl. 05.00 för att klä på sig utrustningen och kitta sig för regnet samt försöka få lite positiva tankar inför dagens två prov.
Det visade sig att bana höll bra men det regnade under hela provet.
Janis Vinters kom ikapp efter 1/3 då han var lite sur att jag slog han igår. Vi tampades fram och tillbaka några gånger och han stressade omkull vid ett tillfälle så jag fick en lucka. Tyvärr så tog han in den och passerade i slutet på provet. Jag slutade på en 19 plats med 4 förare framför mig på mindre än 10 sekunder.
Inför andra varvet klarnade himlen och solen började torka upp lite av banan. När vi kom fram till starten så hade dom strukit en stor del somt gårdagen. Nu så tog jag i för kung och fosterland och kom ikapp Vinters efter 1/3 och passerade samtidigt som Despres passerade. Han blev tvåa på provet och jag tänkte känna lite på tempot och hängde med en liten bit med resultatet
tokvurpa!
Vinters kom ikapp och passerade och jag fick en ömmande armbåge men fortsatte att jaga ikapp Vinters igen. Trots vurpan fick jag upp flytet igen och passerade Vinters mot slutet. En 17 plats blev resultatet med en förbättring av totalresultatet till en 15 plats.
I natt servar vi i Deprechen för att köra en transport på 20 mil i morgon bitti till tävlingens första prov vi kommer att köra baklänges. Därefter är det 20 mil transport igen för att komma till Vespreen där vi kör 80 km specprov.
Klockan 22.05
Thomas Berglund
Dag 4.
Kl 05.00 rullade servicebilen med motorcyklarna lastade från Berchen till Vespren. Jag fick lite extra sömn fram till dess Överste Lennerman kom fram till 10 mil kringelkrokvägar och beslutade sig för att bibehålla samma fart.
Vi skulle köra första dagens special baklänges och förhållandena var som natt och dag. Från BaiaMares bergsterräng till Pustans sand stäpp fick oss att jubla högt. Riktigt bra motiverad la jag mig på gränsen av som jag tyckte var säkert. Jag ville köra lite fortare men huvudet säger ifrån. Det kanske är bäst så!
Jag lyckades knipa trettondeplatsen 13 sekunder efter Pål Anders så jag var nöjd med dom dryga 62 kilometrarna! Därefter tog en 20 mil lång transport vid som vi körde på motorcyklarna i molnigt och kallt väder.
Framme vid Vespren konstaterade vi att underlaget förändrats ännu en gång till hårt grus på ett gammalt skjutfält. Vi skulle köra 85 km på ett begränsat område så slingorna gick väldigt tätt och organisationen hade lagt ut många kontrollpunkter vi måste passera för att hindra geningar.
Jag startade bakom Janis Vinter igen och som vanligt var det svårt att komma om då han inte släpper en tum förrän man är helt förbi. Lite otäckt kan det bli i dom här höga farterna måste jag ändå säga då man tampas med både damm och stenuppkast. Ett fint blått öga blev resultatet av den passeringen.
Det som gör att den här dagen inte slutade på ett bra sätt var att jag missade en kontrollpunkt precis som många andra har gjort idag. Det kommer att rendera tidstillägg som tvingar ner mig förmodligen till botten av resultatlistan i morgon. Det jag känner nu är såklart en stor besvikelse men mest en irritation på mig själv som inte har 100% koll på navigeringen. Pål Anders höll på att missa men vände rutinerat och plockade en krånglig kontrollpunkt.
Resultatet blev en elfteplats 2 minuter före Pål, men det är ju inget värt då jag trillar ner i listan i morgon.
Jag kommer fortsätta att satsa hårt för att samla erfarenhet till kommande tävlingar, dock är jag väldigt besviken på mig själv!
22.45 Balaton
Thomas
Dag 5
Gårdagens fadäs resulterade i 60 minuters tillägg. Jag var inte ensam utan fick sällskap av 34 andra ”förlorare”!
Från 14 plats till 35 svider ganska bra måste medges. Men jag ska inte vara bäst nu utan i Argentina i januari. Alltså måste jag tänka positivt och ta nederlaget med sans och försöka lära mig av misstaget.
Idag har vi kört två specialsträckor där den första var 156 km som till viss del härstammade från gårdagen.
Jag gick ut som 10 efter gårdagens resultat med Janis Vinters och Pål Anders bakom mig. Båda kom ikapp efter cirka 40 km och vi tampades inledningsvis ganska tight men kom fram till att hålla avstånden och ta oss så snabbt till mål som möjligt utan ”sten kastning” som blir efter varje cykel.
Vi låg tight i cirka 80 km med Pål i täten . När det återstår 25 km hostar min cykel till och tvärdör! Soppatorsk! Men en skvätt fanns kvar i baktanken som jag kopplade in ganska raskt men jag hade förlorat kontakten med Pål och Janis och jag vågade inte ligga på 100% då det inte fanns så väldigt mycket bränsle kvar.
Jag rullade ändå in på en 11 plats som jag får tacka Pål för!
Sträcka två var endast 54 km och var en helt ny specialsträcka med stora inslag av gräs traktorstigar varvat med riktigt snabba grusvägar.
Jag lyckades aldrig få kontakt med Pål som startade 30 sekunder innan mig och vid mål var jag 55 sekunder efter. Inte helt fel men resultatet blev bara en 20 plats då det var extremt tight mellan förarna framför mig och Pål som slutade på en 13 placering.
Organisationen hade tabbat sig och lagt en hastighets zon loggad i GPS:en efter byn istället för i byn. Detta gjorde att jag rullade i 30 km/h mitt i skogen helt i onödan och när en annan förvirrad förare kom ikapp mig så körde vi trots att GPS:en skrek högt att vi körde för fort. Där förlorade jag mycket tid men helt säkert är att det gjorde även många andra.
I morgon är det repris av dagens sträckor och jag ska försöka komma ner mot topp tio igen utan att äventyra körningen. Nämnvärt.
Balaton Lake 19.14
Thomas
Dag 6
Idag var det repris på gårdagen avseende special och transportsträckor så det ställdes inte lika stora krav på navigering då proven var kända för alla.
Första provet var 154 km och min ambition var att upprepa gårdagens 11 plats och inte göra några navigations missar.
Jag startade 30 sekunder bakom en Rumän som jag körde ikapp igår så planen var att försöka gå ikapp tidigt och behålla honom bakom mig i mål. Jag fick kontakt 3-4 mil in i provet och när det var lite blötare underlag och dammet lagt sig kom jag om och lyckades få en lucka. Jag försökte ligga på så mycket som möjligt men ändå navigera på ett riktigt sätt trots att gårdagens spår tydligt markerade var banan gick.
Precis som igår placerade jag mig på en 11 plats som jag får vara helt nöjd med.
Dagen avslutades med 54 km på ett annat övningsfält där jag skulle försöka förbättras gårdagen 20 plats då det hade varit väldigt tight.
Efter halva provet kom det ikapp några förare som pressade sig förbi och jag hamnade i deras damm som var riktigt kraftigt. Jag måste medge att jag inte riktigt behärskar körning i högt tempo i begränsad sikt så det måste tränas i framtiden då det är väldigt vanligt under ett Dakarrace i fullängd.
Jag placerade mig på en 18 plats men kände mig inte speciellt nöjd då det gick så dåligt i dammet.
I morgon avslutas tävlingen med en 155 km lång special då jag måste försöka bevaka min totalplacering.
Dagens glädjeämne är att organisationen ändrat mitt tidstillägg från 60 till 25 minuter. Det har resulterat i en 15 plats istället för 30-35.
Thomas
Balaton Lake
25 april 19.31
Dag 7
Idag körde vi gårdagens specialprov baklänges. Min målsättning var att bibehålla min 15 placering och hålla Helder Rodrigues bakom mig som jag hade 4 minuter tillgodo på.
Tyvärr så drabbades jag av mekaniska problem då en bränsleledning gick av och tvingade mig att reparera på specialprovet. Jag förlorade cirka 15 minuter på den manövern och körde dom sista 6 milen i lägre tempo för att få bränslet att räcka till.
Jag tappade en placering och slutade som 16 man i ett rally som har haft huvuddelen av Dakareliten på plats. Körmässigt hade jag räckt till för en tiondeplacering men min miss med GPS punkten för 2 dagar sedan spolierade det resultatet.
Jag är nöjd med tävlingen i stort och har ännu en gång samlat på mig erfarenheter som förhoppningsvis ska hjälpa mig att placera mig topp tio i framtiden.
Nu tar förberedelserna vid för det riktiga Dakarrallyt som går av stapeln i Argentina 3 Januari 2009 och om 3 veckor ska anmälningen skickas in.
Samarbetet med Pål Anders har varit mycket bra och vi fortsätter att jobba tillsammans som om unionen forfarande existerade.
Jag ser med spänning fram emot vad Team Scandinavia kan komma att prestera i framtiden.
Thomas
Balaton lake
26 april 17.18