Tjena Jonathan, du har varit i Almeria för lanseringen av de uppdaterade 650-syskonen. Vad har Honda utvecklat?
De har båda gått från F till R, inte bara sett till modellnamnen men också till specifikationen. Radfyran har vässats med mer effekt högre i registret. Chassit har fått bättre bromsar, ny fjädring och en lättare ram – allt som allt har den körklara vikten sjunkit med fem kilo.
Och hur känns allt detta i verkligheten?
Trots att det handlar om några enstaka hästkrafter och kilon i jämförelse med föregångaren CB650F märks det. Motorn känns inte lika Honda-typisk längre, det vill säga funktionell men lite tandlös. Det är mer liv och motorn låter faktiskt lite rapp. En kompetent instegshoj har blivit ännu bättre.
Några överraskningar?
Att jag fortfarande blir överraskad över hur mycket bättre livet är ovanför 20 plusgrader. Sett till hojarna är det inga stora överraskningar, men många små förbättringar – helt perfekt är de dock inte. Läs de första intrycken i provkörningen i ett kommande nummer av tidningen!