Kawasaki ger sig in i skotersegmentet som har halva motorcykelförsäljningen i Europa I helgen var Bikes Jonathan Balsvik på plats i Portugal för lanseringen av nyheten.
Många stora märken har samarbetat med etablerade skotertillverkare när de tagit fram sina maxiskotrar, är det fallet här?
Ja, likt BMW har Kawasaki vänt sig till Kymco. J300 baseras på Kymco Downtown 300, men har fått majoriteten av komponenterna utbytta. Kawasaki har alltså använt sig av en beprövad konstruktion och gett den en Ninja-influerad design med flera praktiska lösningar.
Räcker det med 300 kubik?
Jag tror att Kawasaki har hittat en bra balans med en stånka på 300 kubik. Det räcker gott och väl för stadskörning men är också tillräckligt för motorväg och landsväg. J300 kostar 48 900 kronor (50 400 kronor för Special Edition-lackeringen) och utgör ett intressant alternativ även till större konkurrenter.
Provkörningen i sin helhet publiceras tillsammans med ett test av maxiskotrar i Bike nummer 3, ute den 11 februari.