Den nyanlagda Portimao-banan i Portugal var inte bara plats för årets final i Superbike-VM. Den var också stället för Ducatis presentation av 2009-nyheten 1198S. Vilken bana – och vilken motorcykel.
1098-avlösaren är tack vare ökad slagvolym, tio hästkrafter starkare än föregångaren, men den har samtidigt blivit två kilo lättare. Den kuperade sträckningen gav världspressen ett förstklassigt intryck av det påstådda, mer precisa uppträdandet, råstyrka och det nya antspinn-systemet.
Världsmästaren Troy Bayliss visade oss vägen genom de blinda kurvorna. Men innan dagens avslutande fotografering bad han presschef Franscesco Rapisarda om ett en tjänst.
– Kan jag få lov att köra en omgång för mig själv?
Det blev beviljat och Bayliss rullade ut med ett set färska Diablo Super Corsa SP-sulor på sin 1198S, som bortsett från att vara raceväxlad, var helt standard. Första omgången blev en lugn uppvärmning och på den andra klockade han tiden 1.47,8.
Bayliss hade kunnat bett om ännu en runda, men kunde inte köra längre, efter att hans tåskydd på stöveln var genomslitet så att lilltån blödde. Som en jämförelse hade Bayliss som 1.43,7 som snabbaste tid i Superbike-VM, och vinnaren av Superstock-loppet, Brendon Roberts, fick runt sin Superstock-optimerade 1098R på 1.49,7. Tänkeväckande att en standardmotorcykel kan vara så snabb.
– Med däckvärmare och ett par nya ”toe-sliders” hade en 47,4-tid varit möjlig menade Bayliss.
Faktiskt så fann mekanikerna en 46,5-tid på hans Ducati Data Analyzer USB-minne, efter att australiensaren kört till flygplatsen.
Vi andra hade inte problem med markfrigången, vi hade nytta av nya Traction Control på steg fyra. Bayliss valde att köra på steg två.