Ute på banan så upplevs den mycket riktigt som en 600:a. Chassit är mycket lätthanterligt. Det hela är en betydligt enklare brottningsmatch i S-kurvorna än vad dess storebror skulle inbjuda till.
Försprånget är kortare, hjulbasen kortare och styrvinkeln är brantare jämfört med den förra modellen. GSX-R 750 styr extremt lätt och fint.
Motorn har en jäkla massa effekt men kräver samtidigt att den körs på relativt höga varv. Upplevs som en 600-kubikare som knaprat Viagra! Samtidigt så har GSX-R 750 självklart ett betydligt bättre vridmoment, vilket hjälper till att skjuta på ut ur kurvorna trots att varvräknarnålen inte ligger över femsiffriga tal.
Mer om Suzuki GSX-R 750 i Bike 5 som kommer i handeln den 6 april.
Vad tycker du om Suzukis idé om att fortsätta bygga en 750-kubikare? Är det helt rätt eftersom en 1000-kubikare är ”för mycket av allt” eller är det bara onödigt när det inte längre finns någon tävlingsklass för den? Skriv din kommentar här nedan!