Utseendet på Hondas nya Fireblade kan diskuteras, men icke dess kvaliteter. Det fastslår Klavs Lyngfeldt från danska Bike efter ett 20 minuters pass på Superbike- och MotoGP-banan Losail i Qatar.
Nya CBR 1000 RR är fem hästkrafter starkare och fyra kilo lättare än sin föregångare, men frågan är om det räcker för att släcka törsten hos de mest krävande Superbike-fantasterna, men så är också Hondan en bättre motorcykel för den gemene motorcyklisten, de har oftast annat än banrekord i tankarna.
Motoreffekten i mellanregistret är märkbart förbättrad, körställningen är relativt komfortabel och bromsarna med Tokicos nya monoblocksok ger skön respons och god bromskraft. Det kan till och med vara så att de sätter en ny standard för bromsar från de japanska tillverkarna.
Läs mer och hela provkörningen i nästa nummer av Bike!
Vad tycker du om nya Fireblade? Ventilera din åsikt nedan.