Vad är nytt?
Allt. Motorn är en helt ny konstruktion med balansaxel och kassettväxellåda för bättre komfort och för att snabbare kunna ändra utväxling – när ZX-10R nyttjas till Superbikeracing. Den andas genom större spjällhus, som erfordrar en större luftburk och motorn är nästan starkare över hela registret jämfört med föregångaren. Kawasaki utlovar 200 hästkrafter – utan trycksatt luftburk.
Ramen och fjädringen då?
Också helt nya. Aluminiumramen är nu uteslutande framställd av stöpta delar. Geometrin är trimmad med 0,5 grader brantare gaffelbensvinkel och 10 millimeter längre axelavstånd. Och vikt har flyttats fram för att förbättra känslan för framdäcket. Bakdämparen sitter nu horisontellt monterad, vilket gör den mindre känslig för motorns värmeutveckling.
Den låter som något utav en best!
Ja, men den är raka motsatsen. En 1000-kubikare från Kawasaki har aldrig varit lättare att hantera. Dels för att motorn är både stark och kultiverad, samt för att köregenskaperna är både skarpa och tillförlitliga. Men i synnerhet på grund av Kawans avancerade elektronik. Motorns prestanda kan styras i tre olika lägen, så man antingen har full effekt, 75 procent eller 50 procent. Dessutom lanserar Kawasaki ett avancerat traction-control-system, som ger hobbyföraren möjlighet att avfyra ZX-10R ut ur kurvorna som Tom Sykes.
Kan den klå BMW S1000RR?
Det får ett jämförande test avgöra, men för närvarande är Kawasaki ZX-10R den hetaste japanska 1000-kubikaren.
När får vi läsa hela provkörningen?
Den fullständiga provkörningen kommer ni kunna läsa i Bike 2 som finns i butik den 4 januari.