Oscar är nyss hemkommen från MV Agustas pressvisning av de två 800-modeller i RR-utförande. De spontana omdömena är mycket positiva.
– Den är verkligen mycket fin. Jag hoppas verkligen att svenska hojåkare får upp ögonen för MV Agusta, Dragster har sålt mycket bra i Europa och det vore synd om vi här uppe i norr ska gå miste om en fantastisk hoj.
Det är lätt att förlora sig i detaljer som de fantastiska trådekerfälgarna – hur ofantligt snyggt är det inte med vita fälgbanor, rödeloxerade nav och ekernipplar samt svarta ekrar? Visst kommer det att vara ett rent helskotta att hålla rent, men vem bryr sig?
Men RR handlar inte bara om utseende, minst lika mycket krut har lagts på prestanda. Givetvis har de MV:s senaste styrsystem MVICS 2.0 och den dubbelverkande quick shiftern. 43-millimtersgaffeln är helt ny och ett kilo lättare än föregångaren tack vare innerben av aluminium (likt 1199 Panigale fast den mäter 50 millimeter).
Motorn känner vi igen från övriga 800-modeller och den levererar i detta utförande 140 hästkrafter vid 13100 varv. Effektökningen jämfört med övriga modeller ur Brutale-familjen kommer från en nyutvecklad luftbox, nytt avgassystem samt bubbla spridare per cylinder och ger en toppfart på 245 km/h. Om man kan hålla sig kvar vill säga. Vevaxeln är motroterande, det vill åt andra hållet jämfört växellådan, vilket ger väsentligt minskade gyroeffekter (läs; lättvängd).
Två färger finns, röd/vit och röd/svart. Vad priset i Europa på 16290 euro översätts till av svenska importören KGK Motor återstår att se.