Berätta mer om nya Triumph Tiger 800!
– Triumph presenterar två modeller som är menade för olika användningsområden. Vanliga Tiger 800 kommer med mjukare och lägre fjädring. Den är mer inriktad mot gatkörning, med ett mer tillbakadraget styre och lägre sadel.
Triumph Tiger 800 XC har högre sadel, fastare och längre fjädringsväg med mer precis känsla. Framhjulet på 21 tum ger i jämförelse med det på 19 tum som sitter på vanliga Tiger 800 bättre känsla på grusväg.
Påminner motorn något om vår favorit på 675 kubik?
– Ljudet och karaktären är densamma som för 675:an. Den nya motorn har samma borrning, men längre slaglängd och lägre kompression, vilket ger bättre vridmoment. Att varva en massa ger ingenting extra. Insprutningen är riktigt bra och kraften levereras mjukt, men har fortfarande något av en sportig Adventure-bike-känsla över sig.
Hur är den i jämförelse med närmaste konkurrenten BMW F800GS?
– XC-versionen ligger väldigt nära F800GS, men det är omöjligt att säga vilken som är den bästa utan att ha möjligheten att provköra dem vid samma tillfälle. Personligen uppskattade jag XC:s styrning och hanterbarhet. De är rätt lika men troligen är XC lite lättare att köra på grus. På asfalt är rejset jämnare, kanske att Triumph även här har ett litet övertag.
Hela provkörningen kan ni läsa i Bike 2 som finns i butik den 4 jan.