Turbo och kompressorer är ett effektivt men komplicerat sätt att öka kraftuttaget ur en motorcykelmotor. Det innebär en mängd nya komponenter som ska rymmas på ett begränsat utrymme och i många fall en hög värmeutveckling.
Det italienska företaget AlterEgo har tagit fram prototyper av ett överladdningskit som är olikt något vi sett tidigare. Det är betydligt simplare än turbo- och kompressorlösningarna och ger inte riktigt samma effektökning men konkurrerar med billigare prislapp och simplare installation.
Lösningen bygger på skivformade membran som sätts i rörelse med hjälp av motorns avgaser. Tanken är att dela avgassystemet innan ljuddämparen och leda en del av avgaserna till membranen och resten ut genom ljuddämparen. Avgaserna som når membranen stöter till dessa så att de komprimerar insugsluft i en kammare. Den komprimerade luften används sedan för att överladda motorn.
Enheten är cirka 20–30 centimeter i diameter beroende på modell och finns i singel- eller dubbelkonfiguration. Med singelmembranet uppskattas överladdningen till cirka 0,3 bar och det dubbla beräknas mäkta med närmare 0,6 bar. Värmeutvecklingen ska vara moderat och enheten väntas inte bli varmare än cirka 50 grader.
AlterEgo hoppas kunna sälja systemet som en eftermarknadsprodukt men även som originaltillbehör direkt genom vissa motorcykeltillverkare.