Bekväm körställning, med vettigt utformat styre och bred sadel med låg sitthöjd gav modellen redan från start ett rykte om att vara mer landsvägsmaskin än offroad. En annan bidragande orsak är motorn som inte alls ger intrycket av att vara encylindrig, eftersom den inte vibrerar eller går knackigt ens på låga varv. Balansaxeln sörjer till och med för vibrationsfria backspeglar.
Den första varianten hade redan en stadig dubbel vaggram och fjädring med relativt kort fjädringsväg vilket gör den lättkörd på både asfalt och grus. Till -97 gjordes en lätt ansiktslyftning med annan kåpa och högre kåpglas, samt friliggande blinkers. Samtidigt kom versionen Strada med landsvägsdäck, mindre framhjul och kortare fjädringsväg vilket sänkte sadelhöjden betydligt, drygt tio millimeter. Dessutom kan hela hojen sänkas hela 50 millimeter.
När tillverkningen flyttades till Berlin i slutet av 1999 presenterades en helt ny F 650 med tillsatsbeteckningen GS. Den har elektronisk bränsleinsprutning vilket gav motorn ett ännu bredare register än tidigare men också höjde effekten något, till 50 hästkrafter. Dessutom är motorn försedd med riktig katalysator. För att ge plats åt elektroniken och insprutningen fick tanken flyttas ner under sadeln, vilket gett en ännu trevligare viktfördelning än tidigare. Även ramen är helt ny, men den främre delen påminner fortfarande starkt om originalversionen.
GS finns i två versioner, där den extremare GS Dakar är mer terränganpassad, med 21-tums framhjul, längre fjädringsväg, högre kåpglas och riktiga bågförsedda handskydd. Den ser farlig ut och är faktiskt riktigt duglig i lättare terräng och en dröm på grus. År 2002 kom ännu en nykomling till familjen, F 650 CS Scarver som är en extrem, futuristisk skapelse, driven av den populära och stryktåliga motorn. Scarver kanske ser ut som ett designexperiment men skiljer sig tekniskt från systermodellerna bara genom att den har remdrivning till bakhjulet.
Ett tillbehörsprogram gör den mycket lämplig som cityfordon, men trots det med oanade kvaliteter för lek och bus.