Ja tack, jag tar bägge! Det är det svar man ofta vill ge, när man har svårt att bestämma sig och gäller det nya BMW F 800 S är det inga problem. Den säger ja tack till både touring och sportig körning. Dessutom är den inte komplicerad när man rullar in i storstan heller. F 800 S är en modern, allsidig och mycket lättillgänglig motorcykel som överraskande nog troligen kan locka fler köpare än bara nybörjare. Några påstår till och med att dess kvaliteter är så omfattande att det tar många år att växa ur den. Vi håller med om det i stort. Frågan är om motorn hänger med så länge?
Med nya F 800 S vill BMW fylla tomrummet de har haft i mellanklassen, som tills nu varit dominerad av japaner mellan 600 och 750 kubik. Den sportiga modellen från BMW är ytterligare ett tecken på den tyske tillverkarens ökade intresse för sportsektorn. F 800 S kommer troligen att appellera till både nybörjare och mer erfarna förare. Den har nämligen många fler kvaliteter än man normalt förväntar sig av en motorcykel som siktar in sig på nybörjare och mindre erfarna motorcyklister. Jag provkörde F 800 S på mycket kurvig kustväg, på motorväg i hög fart och mitt i tät rusningstrafik. Det är länge sedan jag har haft så kul med en förhållandevis liten mellanklasshoj.
F 800 har fått en helt ny parallelltwin som ger 85 hästkrafter som mest. Cykeln har en körklar vikt av 204 kilo. Lågt centrerad massa (tack vare den kompakta motorn) bidrar till körkvalitet av hög klass. Och det ger köparna hinkvis av körglädje till ett rimligt pris. I samma prisklass finner vi mycket kul som det kan vara värt att sätta sig i skuld för, men då handlar det uteslutande om sport och aggressiv körning. F 800 S är en motorcykel som i första hand siktar in sig på mindre erfarna förare och den känns inte lika aggressiv som många konkurrenter.
Men trots att den har en moderat utstrålning hade vi inga problem med att ha riktigt kul på de sydafrikanska landsvägarna under pressvisningen nyligen. Vansinnig effekt levererar 800-kubikaren inte, men jag blev övertygad om att detta mer än väl hade räckt till om den hade varit min första eller andra motorcykel.
Vilka egenskaper vill man egentligen ha hos en motorcykel när erfarenheten är begränsad? Bra köregenskaper och en motor med tillräckligt brett register, säger nog de flesta. Det är anledningen till att många intresserar sig för just mellanklassmotorcyklar. Många av modellerna vi hittar i mellanklassen är däremot byggda kring motorer från sportmaskiner som sedan trimmats ner. Effektkurvan blir jämnare och det finns mer kraft nere i registret. Men det handlar fortfarande om aggressiva och varvvilliga motorer, ofta med det maximala vridmomentet på mellan 8 000 och 10 000 varv.
Det gäller inte för nya F 800 S. Toppeffekten är inte mer än 85 hästkrafter, men maximala vridmomentet är mycket starka 86 Newtonmeter. Toppen på momentkurvan är placerad vid 5 800 varv och det kunde jag själv märka under provkörningen: Här finns ganska mycket kraft genom hela registret. F 800 S är tack vare detta en hoj som upplevs som lätt att hantera motormässigt. Missar du en växel i en kurva, spelar det inte så stor roll. Kraft så det räcker finns där i alla fall, ända från 4 000 varv.
Så långt i diskussionen, måste vi nämna att vi saknar en kick överst i effektregistret. Jag hade nog förväntat mig en mer markerad spark här eller där innan varvtalsregulatorn bryter verksamheten. Det ska däremot också nämnas att BMW uppger 0 till 100 kilometer i timmen på 3,5 sekunder. Om det stämmer, tar vi av oss hatten för nykomlingen. Österrikiska Bombardier-Rotax har producerat den parallelltwin som driver F 800 S. Det betyder nu inte att den har tillkommit utan BMW:s medverkan, inte alls. BMW ville ha en kompakt motor med ”smooth” leverans av effekten. Det har de fått. Bakgrunden till att man valde en parallelltwin var att BMW önskade en motor med märkbar effekt tidigt i registret. Boxermotor var på grund av kostnaderna inte aktuellt.
Man känner att man sitter på en BMW när man kör nya F 800 S. Den har ett kompakt chassi, med exakta köregenskaper. Dessutom är den imponerande lättstyrd i kurvor. Rent visuellt upplevs den som en liten motorcykel. Så känns det också när man sitter på den. Tanken är smal och man placerar sig inne i hojen.
På landsvägen känns den stadig. Körningen på de kurviga kustvägarna är underhållning av yppersta slag – mycket tack vare egenskaperna hos den 800 kubik stora motorn. På vägar med kurvor tätt efter varandra går det undan utan att man använder maxeffekten. Här är det andra kvaliteter som avgör skojfaktorn. Många kurvor utanför Cape Town är mycket snäva, medan andra är långa och svepande. Jag stortrivs med nykomlingen från BMW! Hastigheten varierar mellan 60 och 140 och jag ligger för det mesta på treans och fyrans växel. Ut ur en del kurvor känns den ibland lite tam, men det produceras mer effekt än jag tror. Farten är också ofta högre än vad jag har intryck av under körningen. Det får jag bekräftelse på när jag kastar en blick på hastighetsmätaren.
Ute på motorvägen pressar jag upp maskinen maximalt med gasen ett par gånger och den högsta noteringen blir en mätarfart av 220. Men det känns som om det finns mer att hämta. Här och där kastar vägen sig upp över berget i långa, svepande kurvor. Hastigheter på runt 180 kilometer i timmen i de långa kurvorna upplevs som stadigt och tryggt. Fartvinden pressar mot bröstet, men utan att det stör mig. Bromsarna använder jag sällan vid sådan körning men när jag provocerar maskinen lite extra, konstaterar jag att de fungerar klanderfritt. Speciellt kraftfulla är de inte, men för en sådan motorcykel räcker de mer än väl. Växellådan har täta lägen och växlingarna sker exakt.
Sekundärtransmissionen hos F 800 S känner vi från lillebror F 650 CS. Underhållsfri remdrivning och enkelsving av aluminium har visat sig vara en bra kombination. Remmen på F 800 S är något förstärkt (bredare) för att orka med den högre effekten hos den tvåcylindriga motorn.
F 800 S kommer garanterat att ge sina ägare mycket körglädje och det gäller inte bara nybörjare. Överraskande nog kommer den troligen att skapa stor glädje även bland mer erfarna motorcyklister som värdesätter bra köregenskaper. Jag hade inga problem med att ha kul och jag blir inte alls överraskad om detta är en motorcykel som många väljer att behålla även efter sin första säsong på asfalt.
Plus:
Jämnt och relativt starkt register. Ypperlig körställning. Stabil och fina kurvegenskaper.
Minus:
Motorn har lite tråkigt register – vi hade förväntat oss mer på topp.
Publicerad i Bike nummer 7 2006.
Text: Morten Broks