Nej, BMW HP2 är inte en sportigare version av någon tam landsvägsmodell, utan en egen och från grunden specialtillverkad motorcykel. Motorn kommer visserligen från R 1200 S, men har helt annan specifikation med dubbla överliggande kamaxlar och fyra radiellt monterade ventiler per cylinder. Och den ger 133 hästkrafter vid nästan 9 000 varv.
BMW HP2 är en konsekvens av ett styrelsemöte där det bestämdes att den tyska motorcykeltillverkaren skulle ta framtiden på allvar och vidta en serie mycket konkreta åtgärder för att råda bot på det osexiga varumärket.
Monoblockok från Brembo, radialmonterad bromspump från Magura, varningslampor och heldigital instrumentpanel av samma snitt som på en MotoGP-racer, fjädring från Öhlins både fram och bak, smidda fälgar (1,4 kilo lättare än om de hade varit gjutna), excentriskt justerbara fotpinnar, bak- och framparti i suveränt vacker kolfiber. Ganska konkret, eller hur? Hela hojen är full av detaljer som en racingnörd mycket lätt och gärna fördjupar sig i och vill fingra på.
Och visst märks det i sadeln på HP2 att komponenterna och materialen håller toppnivå. Det är mycket lätt att växla från höger till vänster genom tvära kurvsektioner. De 199 fulltankade kilona känns som ännu färre tack vare boxermotorns och chassits låga tyngdpunkt.
Att köra snabbt med HP2 Sport är en odramatisk upplevelse. Motorn är inte av den typ som varvas och hetsas. Nej, här lever gubbarvet kvar och vi älskar den monumentala urkraft som boxermotorn levererar i ett kort och mäktigt register; maximalt vridmoment nås vid sextusen varv. Att använda den originalmonterade quickshiftern och mata i växel efter växel vid ungefär 8 000 varv är ett ruskigt effektivt sätt att ta sig runt en racerbana. Det känns enkelt och tryggt, men går imponerande fort.
Det är något frustrerande att chassit är så oerhört neutralt. Det hade utan vidare kunnat hantera trettio eller kanske femtio hästkrafter till. Å andra sidan är det just lugnet och balansen som gör HP2 Sport så speciell och bedrägligt snabb.
En av de bästa sakerna med HP2 Sport har vi sparat till sist: den är designad av den gotländska formgivaren Ola Stenegärd.