BMW bygger 750 stycken HP4 Race, tänkta enbart för bankörning – en specialmodell som till och med är lättare än BMW:s egna racers i Superbike-klassen.
HP4 Race väger 171 kilo fulltankad vilket är så lågt att man i praktiken, enligt reglerna för roadracing, bara kan komma något under den i MotoGP-klassen. Vikten är exempelvis lägre än de BMW-racers som används i Superbike-VM. Som maxeffekt anger man imponerande 215 hästar vid 13 900 varv och vridmomentet anges till 120 Newtonmeter vid 10 000 varv. Maxvarvet har höjts med 300 varv från standardmotorns 14 200 till 14 500 varv.
Ramen är en kolfiberkonstruktion som bara väger 7,8 kilo. Även fälgarna är av kolfiber och här uppger man att man sparar in 30 procent jämfört med vanliga gjutna aluminiumfälgar. Framgaffeln är en Öhlins FGR300 och bak sitter en Öhlins TTX36GP. Bromsarna är racingbromsarna från Brembo: GP4 PR Monobloc tillsammans med 6,75 millimeter tjocka 320-millimeter stora skivor.
Vikt har också sparats med hjälp av en aluminiumtank och ett fem amperetimmars batteri, elektroniken är optimerad och maximalt lättat. Ded innehåller bland annat en DTC motorbromsreglering, wheelie-control, launch-control samt en hastighetsbegränsare för körning i depån.
BMW HP4 Race kommer lackad i BMW HP Motorsport-färgerna.
Läs sporthojstestet i Motorrad nr 5 där sju värstingar möts på Motorland Aragon med Gerry Nordström och Freddy Papunen med i testlaget. Ute den 27 april.
Motorrad ligger ute på över 1000 försäljningsställen i Sverige. Om den ändå saknas i din butik: Be expediten att de tar hem den. Motorrad har tidningskod: Tidsam 4300.