När de flesta andra tillverkare redan avslöjat alla sina nyheter för säsongen tar BMW nu tillfället i akt att presentera sin mest exklusiva motorcykel någonsin under motorsalongen i Shanghai. Utan att behöva fightas om rampljuset och avtäcker de den väntade kolfiberversionen av S1000RR som de döpt till HP4 RACE.
Det kommer byggas 750 exemplar av den här motorcykeln som endast är avsedd för bankörning. När det gäller motor, chassi och dämpare kan HP4 RACE oblygt matchas mot dagens World Superbike-maskiner, med en fulltankad vikt på 171 kilo är den till och med lättare än exempelvis Jordi Torres maskin. Den är bara något tyngre än en MotoGP-hoj.
Ramen är helt tillverkad av kolfiber och i sig själv väger den bara 7,8 kilo. Hjulen är även de tillverkade i kolfiber och kapar vikten med 30 procent jämfört med motsvarande smidda aluminium-hjul.
Gaffeln är Öhlins FGR300-enhet och bakdämparen är topprodukten TTX 36GP från samma tillverkare. Det är exakt samma dämpare som även kan siktas i depåerna under MotoGP- och World Superbike-racen denna säsong. Den lätta svingen av aluminium är samma som sitter på Superbike-maskinerna i VM-cirkusen.
Bromsarna från Brembo har beteckningen GP4PR, det handlar om Monoblock-ok som även dessa kan hittas på World Superbike-hojarna. Kolvarna har en titanbeläggning och själva oken har en kemiskt nickelpläterad yta. Skivorna i stål är 6,75 millimeter tjocka och mäter 320 millimeter i diameter.
Motorn är i grund och botten den urstarka radfyran som vi känner till sedan tidigare men den här gången i full raceprepp. Det handlar om specifikationer som motsvara dem hos Endurance och World Superbike-motorcyklarna från BMW. Det innebär att varvstoppet flyttats upp till 14 500 varv från 14 200 och att 215 hästkrafter plockas ut vid 13 900 varv. Maxvridet 120 newtonmeter uppstår vid 10 000 varv. Växellådan är även den specificerad för racing och är tätare stegad. De som köper en av hojarna får även med olika drevningssatser.
BMW HP4 Race har även ett unikt elektronikpaket som inte bara är lättare utan även mer avancerat än det hos gathojen. Förutom en 2D-datalogger kan du använda den inbyggda funktionen för att skräddarsy ingripandet från traction control, motorbroms och wheelie control för varje växel.
De läckra BMW HP Motorsport-färgerna pryder kåporna, aluminium-tanken och kutsen. Är du sugen på att skaffa dig ett av de 750 exemplaren bör du nog boka in ett bankmöte snarast möjligt, de här banmonstren kommer nog locka både samlare och racefantaster.