BMW hade länge försökt att inte vara med i hästkraftskriget och begränsade frivilligt den första K-modellen till 90 hästkrafter för att sedan med K 1100 RS gå upp till den magiska gränsen 100. Med den här versionen av K-motorn kände man sig inte hämmade och hittade hela 130 hästkrafter ur de 1 171 kubiken.
Det här är en teknikspäckad motorcykel med Bosch elektroniska insprutning, katalysator, låsningsfria bromsar och eluppvärmda handtag. Dessutom har motorn placerats i ett seriöst aluminiumboxchassi med Telelever hjulupphängning fram och Paralever bak, lösningar som ger helt underbara kvaliteter när det gäller att svälja ojämnheter i asfalten.
Till de praktiska detaljerna hör fabrikens komfortpaket, med både sadelhöjd och styre justerbara. Dessutom kan kåpglaset snäppas upp i ett högre läge. K 1200 RS är en motorcykel för fullvuxna och man sitter med bekvämt avspänd knävinkel.
Det vanliga och mycket omfattande tillbehörsprogrammet från BMW är givetvis tillgängligt även för den stora RS-modellen. Förarmiljön upplevs ibland som förvirrande, med kromade sargar kring mätarna (utom temperaturmätaren av någon anledning) vilket ger ett aningen plottrigt intryck.
K 1200 RS var den första BMW:n med sexväxlad transmission, vilket kanske verkar överdrivet med tanke på hur starkt motorn drar vid nästan alla varvtal. Totalutväxlingen är hög och vid 100 blås varvar motorn bara 3 600 varv per minut vilket bidrar till en lugn och skön motorgång på långa motorvägsetapper.
Som begagnatköpare ska man kontrollera att fläkten fungerar. Vissa exemplar har haft problem med att säkringen gått och att motorn därmed gått varm i köer. Förutom detta finns inga särskilda egenheter att notera och orkar du bara med utseendet är det en drömhoj om du vill vara i Milano för ett par koppar espresso och en focaccia imorgon.