BMW har presenterat M1000RR – en förädlad, dyrare M-version av deras sporthoj S1000RR.
M1000RR är skapt för att vara allt annat än en kompromiss-racingmaskin med M-design, M-bromsar, M-kolfiberhjul och en salig massa annat godis – för seriös bankörning. Men om du vill köra den på landsvägen har den dessutom allt som krävs även för det.
Genom en rad förändringar inklusive kortare smidda kolvar, specialanpassade förbränningskamrar, längre och lättare vevstakar, nya vipparmar, förändrade kamprofiler, ökat kompressionsförhållande och omdesignade insugsportar har BMW hittat 500 varv mer per minut och ytterligare fem hästar.
Effektkurvan har också skiftats något, med lite mer av den i topp. På plats sitter även ett komplett Akrapovic-system i titan, som ensam har hjälpt till att banta 4 kg vikt.
Modellen har även fått en hel del ny elektronik – inklusive några extra Race Pro-lägen, som gör att du kan ändra nästan alla möjliga parametrar, såsom gasrespons, motorbromsning och effektleverans som skiljer sig mellan respektive växel.
En annan detalj som är svår att inte se är de nya kolfibervingarna ”Winglets” som erbjuder upp till 16,3 kg ”downforce” (vid högre hastigheter). Chassiuppsättningen har också modifierats för bättre höghastighetshantering med en flackare vinkel, minskat gaffelförsprång och en längre svingarm i ett stycke. Viktfördelningen har flyttats bakåt.
BMW M1000RR snabba fakta
999cm3 ShiftCam radfyra
209 hk @ 14 500 varv / min
113 Nm @ 11.000 varv / min
192 kg (körklar)
Pris -370.000 kronor