En av de mest kreddiga träffarna för hojbyggare i USA är The One Motorshow i Portland. Det här året hade Chris Canterbury tyvärr skickat iväg sin bästa showhoj till en kund i Guatemala, han var därför tvungen att svänga ihop något nytt.
Det gjorde inte saken bättre att det bara var sju veckor kvar till att The One Motorshow skulle gå av stapeln. Chris Canterbury valde dock att gå hela vägen. Han satte kapen i en en BMW R100 från 1980, byggde om den till stelben och överladdade motorn med inte bara ett utan två turboaggregat. Ramen förstärktes för att tåla den högre effekten. Bakskärm och plåten till sadeln tillverkades på egen hand.
Den flakelackerade tanken kommer från en Dnepr och har fått två mätare monterade på ett lite halvklurigt ställe framför sadeln. Moderniteterna i detta bygge representeras av LED-ljus i framlyktan, digitalt instrument framför föraren och elektronisk insprutning från Mega squirt. Turboaggregaten kommer Speed Daddy.
Framgaffeln har nu progressiva fjädrar och fram nyper bromsoket om en specialtillverkad 320 millimetersskiva. Hela bygget har fått en liten hjälpande knuff från BMW:s egen Ola Stenegard.