Modellen presenteras i höst på Intermot i Köln den 5 oktober och tyvärr var vi inte tillåtna att ta några som helst fotografier. Däremot har vi genomfört intervjuer med alla ledande ingenjörer och kommer kunna bjuda på en teknisk genomgång av modellen redan i Bike nummer 9.
Att modellen har sexcylindrig motor med 160 hästkrafter vid 7500 varv samt hela 175 Newtonmeter vid 5000 varv är sedan tidigare känt, att motorn skulle komma i en touringhoj avslöjade vi redan i Bike 1 efter en intervju med David Robb, som är designchef på BMW.
Modellen är mycket imponerande ur en teknisk synpunkt. Vikta har sparats som om det handlade om en sporthoj. Den främre ramen är i magnesium, huvudramen samt även bakramen i aluminium. Gjuttekniken för huvudramen har tillåtit såväl håligheter som varierande godsdimensioner för att kunna optimera styvhet och ändå hålla vikten nere.
Detsamma gäller motorn där vi bland annat hittar nya tekniska lösningar på kamaxlarna för att sänka vikten. Kamloberna är här pressade på ett stålrör.
Mest imponerande ur touringsynpunkt är dock det adaptiva halvljuset på motorcykeln. Genom att tilta reflektorn för halvljusets projektorlampa följer ljuset kurvan. Äntligen har fler än Bike upptäckt att bra ljus är en säkerhetsdetalj!
Även instrumenteringen imponerar med enkel snabb navigering via en knapp och en ring på vänster handtag. En enklare lösning har jag aldrig sett i motorcykelsammanhang. Instrumenteringen i sig är högupplöst och av helt annan klass än vad som tidigare existerat på motorcyklar. Den får instrumenteringen hos konkurrenterna att se ut som en miniräknare från Casio.
Lägg därtill ABS (en självklarhet idag), TDC (alltså samma aktiva antispinn som S1000RR), EDS (elektroniskt justerbar fjädring), värmehandtag, värmesäte, elektroniskt låsbara väskor och ett batteri med andra smidiga touringtillbehör så kan man inte annat än bli imponerad. Modellen finns i två versioner K1600GT samt K1600GTL. Den förstnämnda mer ”europeisk” med fokus på bra köregenskaper och lite annan körställning, GLT med en inriktning mer mot ”USA” och Goldwing genom en lägre sadelhöjd, fotpinnar placerade lägre och längre fram.
BMW är den tillverkaren idag som verkar mest vaken, mest på hugget. Med K1600GT och K1600GTL ser man ut att ta samma kliv som med S1000RR. Vi gissar att det nu i helgen blev ett antal ingenjörer på Japans östkust som blev kommenderade till att jobba övertid
Läs mer om den nya modellen samt intervjuer med ingenjörerna i Bike 9. Vad tror du om den nya modellen? Kommentera här nedan! De bästa kommentarerna kan komma att publiceras artikeln.