BMW Motorrad fyller 90 år och det firar man bland annat med en ny modell – R nineT. När designteamet arbetade med nineT ville de göra en motorcykel som bara hade det nödvändigaste. Termer som "ren enkelhet", "känsla" och "autentiska, traditionella material" stod högt på listan över prioriteringar.
Mycket är hämtat från BMW:s 90 åriga historia, däribland designen på den runda framlyktan och den 18 liter stora aluminiumtanken med handmålade detaljer. Utöver att minnas sin egen historia ville BMW låta kunden skapa sin egen motorcykel. BMW har en stor tillbehörskatalog – som inkluderar avgassystem i olika höjder, packväskor och komfortsadel – men antyder att vi kommer få se mycket tillbehör från specialiserade firmor.
Modellen levereras med kuts. För den som inte planerar att köra med passagerare och vill rensa bakdelen går det att montera bort passagerarsadel och förstärkningsstag/fotpinnar genom att ta bort åtta skruvar. Det går även att montera bort bakre delen av bakramen helt, men eftersom det tar bort regskylt med mera är det olagligt på gata.
Motorn är den luftkylda twinnen som satt i gamla R1200GS. Den levererar 110 hästkrafter vid 7 750 varv och 119 Nm vid 6 000 varv. Mycket lutar mot att nineT blir den sista nya modellen från BMW med den luftkylda twinnen, bland annat ryktas BMW presentera en ny R1200RT med den vätskekylda twinnen.
Den inverterade framgaffeln är hämtad från S1000RR medan en enkeldämpare sitter bak med paralever-upphängning. Enkelsvingen är designad så att det går att köra med fälgar som är både 5,5 och 6 tum breda, standard är 5,5 tum. Däcken mäter 120/70 fram och 180/55 bak. Frambromsarna är dubbla monoblock-ok som nyper om 320 millimetersskivor.
R nineT går endast att få i svart och svenskt pris presenteras snart. Till höger hittar du ett galleri med över 150 bilder på modellen. Vad tycker du om nineT? Kommentera nedan!