Först ut är BMW:s skoter C400 GT. En encylindrig 350-kubiks motor som ger 34 hästar och har BMW:s CVT-växellåda.
Inte mindre än tre nyheter inom R-GS-segmentet presenteras. BMW R1250R, R1250GS (som vi redan provkört och går att läsa mer om i Bike nummer 10) och R1250 GS Adventure. Hojarna går in under segmenten Roadster, Sporttouring och Adventure och alla modellerna har den nya motorn med ShiftCam-teknik.
En av två stora nyheter är BMW F850 GS Adventure. En direkt utmanare till Yamahas Tenere 700 och KTM:s 790 Adventure (som ännu inte presenterats officiellt när detta skrivs). Vi ser fram emot ett grymt äventyrstest under 2019!
Motorn för F850GS Adventure är samma parallelltwin som används för övriga F850:or. Effekten ligger på 95 hästar och vridet är 92 newtonmeter. Det utmärkande för F850 GS Adventure är stålrörsramen som ska skydda hojen vid vurpor, samt en 23 liters bränsletank. Till hojen finns redan från säljstart ett gediget utbud på tillbehör från BMW. Priset för hojen startar på 128.200 kronor och säljstart sker i februari.
Tom Sykes och Markus Reiterberger är med och presenterar hojen som alla väntat på och då förstår ni att vi snackar om nya BMW S1000RR. Nytt chassi, nya kåpor, åtta hästar mer, elva kilo mindre vikt och helt ny instrumentering och elektronik gör detta till en spännande utmanare till bland annat Ducati Panigale V4R. Om 207 hästar räcker mot Ducatis uppgivna 224 återstår att se, men onekligen känns det som BMW satsar på att ta för sig i Superbikeklassen. Det kanske inte säljs lådvis med hojar i denna klass men alla tillverkare av rang vet hur viktigt det är att vara med och synas i kungaklassen.
Övriga nyheter på hojen är uppdaterad fjädring och motor med variabla kamtider. Priset för hojen blir 196.400 kronor och hojen kommer börja säljas under våren.