Den fyrventilade boxern har elektroniskt reglerad insprutning och trevägs katalysator och är därmed en tidsenlig drivkälla. Även bromsutrustningen är modern, för med dubbla Brembo fram och enkel skiva bak finns det alltid reserver över. Är maskinen utrustad med ABS har ägaren dessutom fördelen av att kunna använda all den kapacitet som finns.
BMW:s starkaste kort är alltid utrustningen och den här modellen är inget undantag. Instrumenteringen är föredömlig och klocka ingår som standard. Roadstern är en glad och lättkörd maskin som kanske ser stor ut men krymper betydligt så snart man befinner sig i sadeln. Med den avancerade konstruktionslösningen för framfjädringen – Telelever – kan föraren dessutom fullständigt glömma bort ojämnheter i vägbanan. Även bak finns en utväxling av fjädringsrörelserna, Paralever, som i första hand finns där för att utjämna lastväxelreaktionerna från bakhjulsdrivningen.
I listan över problem finns ojämn motorgång och defekta växellådor. Insprutningen har uppdaterats och det handlade i första hand om att motorn ville skjuta på vid avslag eller vid körning i låg fart på jämn gas. När det gällde växellådan handlade det mest om lagerskador, enligt principen att antingen hade maskinen det problemet, eller också inte. Regel är det inte.
Till 2001 kom en efterföljare som slog föregångaren på fingrarna i nästan alla avseenden. Grundkonceptet är detsamma men motorn har växt till 1130 kubik med en effektökning från 80 till 85 hästkrafter. Mest intressant är dock den nyare insprutningen, Bosch Motronic MA 2.4, som ger en helt underbar gång. Dessutom har transmissionen nu sex växlar med den högsta växeln som överväxel.
År 2007 ersattes R1150R av R1200R. Som sig bör var modellen både lättare och starkare. Den allra mest väsentliga förbättringen stod viktminskningen på 25 kilo för och modellen blev ännu smidigare att framföra. Motoreffekten ökade till 106 hästkrafter. Den tröga växellådan hade förbättrats och var nu riktigt smidig. Elektroniskt ställbar fjädring (ESA) fanns som tillbehör.