Allt man väntar sig av en glidare av modernt snitt fanns där, högt styre, låg sadel och ett mycket långdraget utseende.
Tekniskt hade motorn fått helt andra egenskaper än de övriga modellerna med samma drivkälla och effekten uppgick till bara 61 hästkrafter, men effekten kommer i gengäld mycket lågt i varvtalsregistret, samtidigt som det känns som störande att det fattas effekt längre upp. Körställningen är laid-back, som den ska vara, och modellens hela uppträdande är mycket avspänt. Bland tillbehören finner vi väskor i läderlook, lägre styre och en riktig passagerarsadel. Den lilla kudde som levereras med original är inte mycket att hurra för, men den kan fällas upp och användas som ryggstöd av föraren under solokörning.
De synliga delarna av fjädringssystemet är vackert utformade och blankpolerade. Överhuvudtaget är glitterfrekvensen hög på R 1200 C och förutom blankpolerad aluminium finner vi många kromade detaljer. En av dessa gav till en början problem, när avgasböjarna tappade sitt kromskikt. ABS är standard och körtekniskt är R 1200 C på en mycket högre nivå än konkurrenterna tack vare Telelever-systemet fram. Bak sitter en vanlig enkelsving, utan Paralever momentstag och delad kardan. Däremot är svingen mycket lång och gör ungefär samma tjänst samtidigt som den långa, låga looken förstärks. En annan skillnad mot konkurrenterna är att C-modellen har ganska bra markfrigång och därför är en maskin som kan köras ordentligt om andan skulle falla på.
År 2002 tillkom varianten Independent, utrustad med litet, rökfärgat kåpglas, två dimljus och nya tredelade slot wheels i gjuten aluminium. Standard kommer den modellen utan passagerarsadel och fotpinnar, men för 2 500 kronor extra är de inkluderade.
Hösten 2002 presenterades R 1200 CL, en tourer med stor styrmonterad halvkåpa med inte mindre än fyra strålkastare, packväskor och feta däck, 16-tum fram och 15-tum bak. Original är även en toppbox, dubbla eluttag och en cd-spelare i höger väska.