Motorn är fortfarande en boxermotor men uppdaterad på i princip samtliga punkter. Bland annat har motorn här fått helt ny motorstyrning vilket sänker bränsleförbrukningen och ger renare avgaser. Även växellådan är kraftigt uppdaterad och framtagen mer för »aktiv« körning, vilket i klartext innebär att den sjätte växeln inte är någon ren överväxel. Kopplingen är kraftigare och motorn fungerar även som bärande del i ramen.
Självklart har även designen förändrats kraftigt och så även instrumenteringen. En fin detalj är att ljuset anpassas till omgivande ljus.
Även bromsarna har här fått en rejäl översyn, då det servoassisterade evo-systemet på R 1150 GS fick kritik för att vara för okänsligt. Det nya systemet är ljusår bättre än det gamla! I Sverige har ABS varit standard men i resten av Europa är de tillval så kolla hur det ser ut på just den modell du är intresserad utav. Värmehandtag finns även som tillval och det är en ynnest för oss i Sverige medan det i resten av Europa mest är ett lyxtillbehör. Att det importeras BMW R 1200 GS är inte så konstigt. Priserna i Tyskland ligger aningen lägre än i Sverige då utbudet är lägre. Priserna här hemma hålls också uppe av den enormt fördelaktiga försäkring som kan erbjudas bmw-ägare, försäkringen är dock öppen för alla oavsett var motorcykeln är såld.
Notera även att R 1200 GS har fått en aningen förändrad körställning. Fortfarande är sadeln justerbar två centimeter i höjdled men du sitter här aningen längre fram och med lite längre avstånd till fotpinnarna, vilket även gäller passageraren. Motorcykeln är helt enkelt som klippt och skuren för touringuppdrag!
En kanoncykel även om det har varit mjukvarubuggar för de 4-5 styrenheter som sitter i. Det har inneburit att dessa har dragit ur batterier då styrenheten drar ström samt ger fel avläsning, men inget allvarligt. Flera exemplar har också som börjat läcka olja mellan växellåda och motor och då det är torrkoppling så blir hojen stående. Vidare har fler exemplar än vad som är vanligt fått slagna bromsskivor.