Att BMW R 1200 GS är den bäst säljande motorcykeln i Europa beror knappast troligt på att så många förälskat sig i dess former. Den har genomgått ett par ansiktslyftningar det senaste decenniet, men estetiken har aldrig kännetecknats som lättsmält eller insmickrande. Snarare kärv, oregelbunden och krävande. Dessutom brummar det lite udda ur den stora ljuddämparen och när man gasar till vid ett rödljus lutar hela motorcykeln åt höger. En så udda motorcykel måste vara väldigt bra för att vara omtyckt av så många.
Årsmodell 2004–2009 har till övervägande del samma tekniska specifikation: 1170 kubik, 100 hästkrafter (blev 105 år 2008), sexväxlad låda och insprutning. En stor förändring kom 2010; topplock med dubbla överliggande kamaxlar, högre ventillyft, större ventiler och annan luftburk. Körupplevelsen blev mer förfinad och antalet hästkrafter ökade till 110.
Om modellen har tillägget Adventure innebär det jättestor 33-literstank, mer omfattande vindavvisning och skydd för marksyningar samt längre fjädringsväg. Adventurespecifikation betingar ett högre pris än en GS i standardutförande.
R 1200 GS kan levereras med många originaltillbehör som både kan förbättra körupplevelsen och bredda användningsområdet: ESA (elektroniskt justerbar fjädring) och ASC (antispinn) kom 2008, däcktryckskontroll, farthållare, sadelvärme med mera. Begagnatpriset styrs alltså inte bara av årsmodell och körsträcka, utan också av utrustningsnivån.
R 1200 GS rullar på ett ekonomiskt gynnsamt 150-bakdäck som inte kostar lika mycket att byta som en del konkurrenters betydligt bredare bakdäck. Inte heller behöver BMW:n byta kedja och drev med jämna mellanrum eftersom den har ren och krångelfri kardan.
På AVA MC betonar man vikten av att både de årliga servicetillfällena och de som utförs vid bestämda kilometertal är stämplade i serviceboken. Och byte av bromsväska vartannat år förebygger problem med den tyska ABS-enheten.
Om du är intresserad av ett exemplar som har gått en del på grus, titta då på undersidan efter skador som kan ha uppkommit i terräng samt efter rost. Om handtags- och fotpinnsgummina är i nyskick men inte resten av hojen bör du bli vaksam. Om hojen har trådekrade fälgar, kontrollera att ekrarna är raka och inte amatörmässigt uträtade efter en skada; ekrarna på R 1200 GS är monterade igenom fälgkanten och kräver specialkompetens för att rikta.
Andra kända problemområden är kärvande växellådor och batterier med alltför kort livslängd. Stanna och starta motorn ett par gånger och lyssna efter ovilja från startmotorn att dra runt de två motstående kolvarna.
Det är förstås en bonus om packväskor sitter monterade på det exemplar som du är intresserad av, men kontrollera att fästena inte är spruckna och att de sitter fast ordentligt. Efter en vurpa kan de hårda packväskorna av aluminium vara otäta och/eller hamna snett.
Ett säkert tecken på att en oskadad och omhändertagen R 1200 GS faktiskt är ett tryggt begagnatköp är det överväldigande antalet nöjda ägare som köpt och fortsätter att köpa den fulsnygga tyska hojen.
Från och med årsmodell 2013 är R 1200 GS en ny modell med väsentligt uppdaterat chassi och vätskekyld motor.