Adventure-versionen av BMW GS känns precis så som den ser ut. Robust och maffig, presterar alltid lite bättre ju sämre och mer slitna vägarna är. I det lägsta läget, med en sadelhöjd på 890 millimeter, kräver den lite extra ansträngning av en kortare förare för att han/hon ska komma upp i sadeln. En tre centimeter lägre sadel kan dock väljas vid beställning, medan en sex centimeter lägre sadel kostar 2 200 kronor extra.
Bensintanken, som rymmer hela 33 liter, bidrar en hel del till hojens vikt, men föraren kommer också över 70 mil innan det är dags att tanka. Över 100 hästkrafter och mer än 250 kg vikt ställer dock sina krav på föraren.
Trots sin storlek är GS Adventure förvånansvärt smidig att hantera. Hur underligt det än låter, kommer en hoj i den här storleken bäst till sin rätt på riktigt dåliga vägar. Vi har testat en version av Adventure utrustad med nabbdäck i Bike 2.10. Det var en 09-modell och testet kördes mycket på grusvägar, och där kom hojen bäst till sin rätt.
Nu testkör vi en asfaltsdäcksförsedd 2010-modell, vars motor har modifierats i prestandaförbättrande syfte på samma sätt som för GS-modellen här intill. Utan att jämföra med föregångaren kan vi konstatera att GS erbjuder verkligen mycket och jämn effekt.
Något som känns ännu mer än den ökade effekten i Adventure-hojen, är dess grundstyrka. Mycket stabil och neutral körbarhet på olika slags vägar. Trots sin storlek är hojen lättmanövrerad i snäva kurvor, samtidigt som den bibehåller den balanserade körbarheten. På rakare vägsträckor kan föraren slappna av loch njuta av hojens stabila känsla. Med de många justeringsmöjligheterna kan riktigt förhöja körkänslan.
Det delvis integrerade ABS-bromssystemet går att koppla ur, exempelvis under hårdkörning på grusväg. För lite tuffare förhållanden finns Enduro ESA-systemet att köpa som tilläggsutrustning (precis som till vanliga GS). Med det kan fjädringen justeras så att den passar även mer utmanande underlag och i kombination med Enduro ASC-antispinnsystem kan däckens markgrepp säkerställas även när underlaget är halt. Med all utrustning är GS Adventure en sann multifunktionshoj som fått fler än en testförare förvånad över vad den är kapabel till.
Plus
Egenskaperna lämpar sig för utmanande förhållanden. Utrustningsnivå. Funktioner och egenskaper för touring.
Minus
Kräver en erfaren förare. Hög sadelhöjd. Fulltankad är den tung att hantera vid stillastående och i låg fart.
Publicerad i Bike nummer 4 2010. Testet utfördes i samband med ett test av en BMW R 1200 GS.
Text: Sami Salonen