Vid det här laget är det knappast en nyhet eller kontroversiell uppfattning att BMW har en av de bästa och snabbaste sporthojarna i sitt sortiment. S 1000 RR lanserades kommersiellt 2010 (debuterade i Superbike-VM 2009 efter att 1 000 homologiseringsexemplar byggts) och fick i ett slag alla tidigare sporthojar att framstå som stillastående.
Det som framför allt utmärker S 1000 RR är dess motor som vid våra mätningar har visat sig lämna drygt 180 hästkrafter på bakhjulet; det är nästan 30 mer än Yamaha R1. Men om den tyska motorcykeln bara var stark hade den aldrig gått förbi märkets storsäljare R 1200 GS på den nordamerikanska marknaden. Tack vare ett lättanvänt, tillförlitligt och mycket välfungerande elektronikpaket kan en genomsnittligt begåvad förare verkligen dra nytt av och ha vansinnigt roligt med de hysteriska hästkrafterna.
Antispinnsystemet (DTC) är ett extratillbehör som de flesta kryssade för när de beställde en ny S 1000 RR; ett exemplar utan detta ska du betala väsentligt mindre för. Nästan lika användbart och minst lika rolig är quick shiftern som sitter monterad på många S 1000 RR. Den gör att du inte behöver använda kopplingen vid uppväxlingar och får motorn att avge fantastiskt välljudande avgasknallar.
Till 2012 fick S 1000 RR en facelift som känns igen främst på en ny design av bakdelen. Vad uppdateringen dock framför allt handlade om var många småjusteringar av chassigeometrin, insprutningen och traction control med mera som tillsammans gjorde modellen mer lättkörd genom att den filade bort kantigheten som första generationen hade.
BMW har utfärdat flera återkallelser av S 1000 RR och en del motorer har råkat ut för omfattande haverier. Av felens karaktär att döma har det inte berott på en alltför extrem trimningsgrad av motorn, utan på tillverkningsproblem som härdningen av kamaxlarna eller undermålig rengöring av motorblocken efter maskinbearbetning. BMW har tagit fullt ansvar och kontaktat alla berörda ägare vilka har fått felen åtgärdade på garantin. En auktoriserad BMW-handlare kan lämna besked om den S 1000 RR du är intresserad av behöver åtgärdas eller inte.
Till säsongen 2013 började BMW tillverka en serie på 2 500 exemplar av en specialversion med beteckningen HP4. Den särskiljer sig framför allt genom sin aktiva fjädring, mer avancerade elektronik samt speciella HP-lackering. Motorn har samma toppeffekt men kraftigare mellanregister. Nypriset för en HP4 är knappt 30 000 kronor högre än för standardversionen.
S 1000 RR är en extremt snabb motorcykel. Den accelererar från 0–200 km/h på 7,9 sekunder och under perfekta förhållanden når den en toppfart över 300 km/h. Det här kan nog låta avskräckande för alla som egentligen är ute efter en lagom underhållande landsvägshoj. Men låt inte de många hästkrafterna och den aggressiva uppsynen skrämma dig; S 1000 RR har massor av mjuka och smarta egenskaper som gör den till ett fenomenalt lyhört sällskap nästan oavsett var du befinner dig eller vad du vill göra. Ett exempel på detta är den för hojtypen ovanliga handtagsvärmen, en fenomenalt detalj för oss här i kalla norden.
Samtidigt är den förstås perfekt för dig som gillar att testa gränserna under en dag på banan.