BMW listar nyheterna för 2012 års BMW S1000RR
· Optimerad vridmomentskurva.
· Omkonfigurerad gasrepons (extra "känslig" vid acceleration i Rain-mode, en mer direkt respons i Sport, Race och Slick-mode).
· Styvare handtagsgummin och ändrad styrvinkel.¨
· Ändrad utväxling för tvåans växel för bättre acceleration.
· Bättre samarbete mellan Race ABS och Dynamic Traction Control (DTC)
· Förbättrat luftflöde till luftburken.
· Bättre väghållning, styrprecision och respons.
· Ändrade fjädringskomponenter för ytterligare inställningsmöjligheter.
· Ändrad chassigeometri genom ändrad styrvinkel, offset, infästning av svingarmen och fjäderbenens längd.
· Ny styrdämpare ställbar i tio steg.
· Nya gaffelkronor med mindre offset.
· Uppdaterad design med smalare bakdel, nya sidokåpor, omarbetat luftintag och ”sidovingar”.
· Nya färger: Racing Red med Alpin- vit, Bluefire, Sapphire black metallic, BMW Motorrad Motorsport-färger.
· Ny RR-logo.
· Nya passagerarfotstöd.
· Uppdaterad LCD-display med bättre läsbarhet, dimbar i fem lägen.
· Omplacerad katalysator så att ingen värmesköld behövs längre.
· Flera originaltillbehör finns nu tillgängliga.
Magnus Wallner från Bike provkör just nu nyheten på Valencia i Spanien. En rapport från provkörningen kommer senare!