Länge har det ryktats om en naken S1000RR och nu har BMW presenterat modellen på EICMA. Här är S1000R. Svenskt pris är satt till 123 150 kronor.
Radfyran på 999 kubik har anpassats för mer effekt och vrid långt ner i registret, bland annat har varvstoppet sänkts med 2 000 varv. Maximal effekt är 160 hästkrafter och nås vid 11 000 varv, kontra 193 vid 13 000 på RR. Maximalt vrid är 112 Nm och nås vid 9 250 varv, upp till 7 000 varv levererar S1000R 10 Nm mer än RR.
Ramen är hämtad från RR och använder den framåtlutade motorn som en delvis bärande del av konstruktionen. Chassigeometrin har anpassats till modellen och bland annat har hjulbasen ökat med 22 millimeter. Den inverterade framgaffeln har justerbar kompression och retur, bakdämparen har justerbar förspänning och kompression.
Tanken är tillverkad av aluminium och avgassystemet har kunnat lättas genom att använda en ventil som håller nere ljudnivån. Flera elektroniska hjälpmedel är installerade som standard – traction control (ASC), Race-ABS och två körlägen (Rain och Road). Som tillval finns även körlägena Dynamic och Dynamic Pro.
Till höger hittar du ett galleri med hela 150 bilder på den nya modellen och presskit. Kan S1000R utmana 1290 Super Duke R? Kommentera nedan!