Motorn i de båda modellerna är fortsatt den 798 kubik stora parallelltwinen som har suttit i modellerna tidigare. När 650-modellen döps om till 700 ökas också effekten med fyra hästkrafter till 75. Tillsammans med lägre utväxling ska modellen vara rappare än förr. F800GS har fortsatt 85 hästkrafter som toppeffekt. F700GS väger 209 kilo körklar, 800-modellen väger 214.
F700GS får nu dubbla skivbromsar fram och utrustas som första modell med nya generationens tvåkanaliga ABS-system som standard. Fjädringssystemet ESA, som kan ställas i tre lägen, tillkommer nu också liksom antispinnsystemet ASC.
För att markera att 700-modellen har blivit mer gatanpassad och 800 GS fått mer grusinriktning har designen gjorts om något och fått nya färger. F700GS har fått en ny ruta. Även instrumentering och reglage har uppdaterats. Tillbehörssortimentet har utökats och nu finns både lägre sadel och sänkt fjädring som tillval för F800GS.