Branden misstänks ha startat vid ett av batterierna som används till den maskin som startar teamets motorcykel. Elden kunde begränsas till Tech3-garaget då sprinklersystemet på Circuit of the Americas snabbt gick igång.
– Att starta en MotoGP-cykel kräver en elektrisk maskin som lämnas på laddning under natten, berättar teamchefen för Tech3 Herve Poncharal. Det här är rutin och något vi har gjort sedan starten av fyrtaktseran.
Dock gick sprinklersystemet även igång i Yamaha Racing, LCR Honda och Cardion AB:s garage vilket ledde till stora mängder vatten och skum på motorcyklarna och teamens utrustning.
Branden ska inte påverka helgens race. Yamaha Racing förlorade endast en server och ett antal dator. De ska nu plocka isär, rengöra och montera ihop motorcyklarna.
– Vårt första intryck när vi anlände var att det var riktigt illa, berättar Yamahas teamchef Massimo Meregalli. Men sån tur är verkar det inte vara så farligt som vi först trodde.
Hade det varit på i stort sett vilken annan MotoGP-bana som helst hade skadan varit betydligt större. Circuit of the Americas är en av få banor med ett avancerat brandsystem.
– Hade vi inte varit på precis den här banan hade vi förlorat sex cyklar, säger Lin Jarvis, chef över Yamaha Racing.